Kunstig intelligens

Når vi snakker om kunstig intelligens (KI) i denne teksten, snakker vi om samtaleroboter som ChatGPT. Disse kalles også store språkmodeller. Denne typen kunstig intelligens går under betegnelsen generativ KI fordi den lager (genererer) innhold. Innholdet som blir skapt, bestemmes av tekstmaterialet språkmodellen er trent på, og av ledetekstene du selv skriver inn i samtaleroboten.

Hvordan fungerer KI?

Kunstig intelligens har ingen lagret kunnskapsbase som den henter informasjon fra. KI er kun trent til å lage innhold basert på algoritmer som sier hvor ofte små bestanddeler, for eksempel stavelser, opptrer sammen i de tekstene samtaleroboten hadde tilgang til i treningsfasen. Du skal derfor være kritisk til det KI produserer, også når KI oppgir kilder. KI gjør ingen vurderinger av hva som er rett eller galt, sant eller usant. Du er ansvarlig for sannhetsgehalten i KI-generert innhold som du står som avsender av eller publiserer.

KI som skriveverktøy og læringsverktøy

KI vil være et lovlig hjelpemiddel i arbeidskrav og sluttvurdering som opplyser om at alle hjelpemidler er tillatt. Fordi samtalerobotene er trent på språk, kan det være lurt å bruke dem nettopp som et skriveverktøy. De er veldig gode på rettskriving, grammatikk, setningsoppbygging og struktur. I tillegg kan KI brukes til å gi deg ideer i skriveprosessen.

Hva kan du ikke bruke KI til?

Du kan ikke levere tekst produsert av kunstig intelligens og utgi den for å være din egen. Dette vil regnes som plagiat og fusk, ref. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Fagskolen Innlandet paragraf 8-2. Dette gjelder uavhengig av om KI er et tillatt hjelpemiddel eller ikke. Ved skriftlige vurderingsformer kan studenten også tas ut til muntlig høring basert på det skriftlige arbeidet. Dette gjelder spesielt ved mistanke om fusk.

Hvis du skriver hovedprosjekt for en bedrift, må du aldri gi fra deg opplysninger om bedriften til en samtalerobot. Denne informasjonen kan bli lagret og misbrukt. Du må også huske på ditt eget personvern.

Vil du lære mer?