Snoren er klippet – Laben er offisielt åpnet

Henning Raae Fosslien

Fullt hus da Innovasjonslaben offisielt åpnet.

Offisiell åpning av Innovasjonslabben under Industrikonferansen. Stein Lier Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri, klipper snora. Til venstre Øivind Hansebråten, administrerende direktør i Raufoss Industripark, og til høyre Linda Nyquist-Evenrud, Interim President & CEO i Kongsberg Automotive. Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder teknologifag og logistikk i lab-frakk i midten. Foto: Henning Raae Fosslien

Under Innlandets industrikonferanse var det endelig klart for å åpne dørene. Laben er opprettet etter initiativ fra Fagskolen Innlandet, som igjen har fått med seg Raufoss Industripark, Læringsfabrikken, NCE, Raufoss vgs., NTNU, Siva, Innlandet fylkeskommune og en rekke industribedrifter i industriparken med på laget.

Laben er finansiert av prosjektmidler tildelt av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i tillegg til egne midler.

Beliggenheten i Bygning 5 i industriparken på Raufoss er på ingen måte tilfeldig. Samtlige kvadratmeter i det som i utgangspunktet er industriparkens eldste bygg er nå oppgradert og skodd for å ta en sentral posisjon i fortsettelsen for utdanning og industri.

Viktig møteplass for alle

Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder for industriell teknologi og logistikk på Fagskolen Innlandet, har vært med på utviklingen av laben fra start av.

- Dette blir en viktig møteplass for samfunnet som helhet. Dette skal bli et fremtidsrettet innovasjons- og testmiljø, en arena for samarbeid på tvers av bedrifter og en plass med mye liv. Dette er helt unikt, og vi gleder oss veldig til å få aktiviteten her i gang, sier Hoff og legger til:

- Det er behov for folk som jobber med innovasjon. Ikke bare blant de som driver med strategier, men også de som jobber på gulvet. Dette handler om å koble teori og praksis tettere sammen.

Nesten samtlige deltakere på Industrikonferansen hadde funnet veien til Innovasjonslaben for å delta på åpningen.

Kakefest

Den offisielle åpningen av laben fant sted under i lunsjen under industrikonferansen. Nesten samtlige av deltakerne på konferansen fant veien og tok del i åpningen.

Stein Lier Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri, var den som tok seg av selve snorklippingen.

Med seg hadde han Øivind Hansebråten, administrerende direktør i Raufoss Industripark, og Linda Nyquist-Evenrud, Interim President & CEO i Kongsberg Automotive.

De tre var alle meget positive til innovasjonslaben og dens posisjon i tiden som kommer.

Rektor Gard Tekrø Rolid i hyggelig passiar under åpningen.
Rektor Gard Tekrø Rolid i hyggelig passiar under åpningen. Foto: Henning Raae Fosslien