Den nye Innovasjonslaben åpnes under industrikonferansen: - Helt unikt

Henning Raae Fosslien

|

Laben skal imøtekomme skolens og bedrifters behov for økt kompetanse og flere som jobber med innovasjon.

Rektor Gard Tekrø Rolid og Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder for industriell teknologi og logistikk, ønsker velkommen til Innovasjonslabben i Raufoss Industripark. Labben åpnes i forbindelse med Industridagene Innlandet 25. oktober. Foto: Henning Raae Fosslien

Fagskolen Innlandet åpner dørene til Innovasjonslaben i Bygning 5 i Raufoss Industripark under Industridagene Innlandet 25. oktober.

- En banebrytende idé er ingenting om den ikke realiseres, en innovasjonslab er ingenting uten ideer. Det er nettopp dette som er verdifullt med en innovasjonslab som den vi bygger på Raufoss. Den legger til rette for å skape, nesten helt uavhengig av hva det er, sier Bror Alwin Sagstuen, lærer ved Fagskolen Innlandet.

Innovasjonslaben har sitt utspring i modulutdanningen Industri 5.0. Ut fra den så skolen behov for å ta initiativ til en Innovasjonslab.

Med på laget er Raufoss Industripark, Læringsfabrikken, NCE, Raufoss VGS, NTNU, Siva, Innlandet fylkeskommune og en rekke industribedrifter i industriparken.

Behov

Ideen om å bygge innovasjonslaben kom opp som en aktualitet i forhold til Industri 5.0 og de ulike utdanningene ved fagskolen som er knyttet opp mot innovasjon.

- Det er behov for folk som jobber med innovasjon. Ikke bare blant de som driver med strategier, men også de som jobber på gulvet. Dette handler om å koble teori og praksis tettere sammen, sier Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder for industriell teknologi og logistikk på fagskolen.

Hun gleder seg til åpning og til å vise frem hva de har jobbet med.

- Jeg kan garantere at den nye laben vil gi gode muligheter til kreativitet, lek, læring og nye produkter for arbeidslivet, sier Hoff.

Stor nytte

Tanken er at alle avdelinger på fagskolen skal kunne bruke Innovasjonslaben på Raufoss på sikt. Hoff er klar på at mange avdelinger vil ha stor nytte av utstyret og lokalene.

- Disse lokalene klargjøres nå og åpner offisielt under Industridagene Innlandet. Da starter også den første modulen der oppe innen industri 5.0 som heter innovasjon, sier Hoff.

Og Hoff er klar på at de håper på mange robuste, bærekraftige og verdiskapende innovasjoner fra laben i årene som kommer.

- Vi må få brukt kreativiteten til folka. Det handler ikke bare om nye produkter, men også å kunne optimalisere arbeidslivets produkter for eksempel inn mot bærekraft, så bedriften kan videreføre sitt samfunnsansvar, sier Hoff.

Fagskolen Innlandet på kartet

Hoff håper på god respons blant både studenter, bedrifter og arbeidslivet ellers på den nye laben.

- Vi har tatt tak i en problemstilling ute blant bedriftene, og sammen med bedriftene tilbyr vi økt kompetanse innenfor innovasjon, sier Hoff.

De nye lokalene er fulle av det nyeste utstyret på markedet. VR- og AR-utstyr, ulike 3D-printere, CNC-plottere, CNC-fres, super-PC-er, gode gammeldagse verktøy og mye mer. I studiesammenheng vil denne laben være helt i framkant i Norge.

- Det hele er finansiert av prosjektmidler vi er tildelt av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i tillegg til egne midler, sier Hoff og fortsetter:

- Dette blir en viktig møteplass for samfunnet som helhet. Dette skal bli et fremtidsrettet innovasjons- og testmiljø, en arena for samarbeid på tvers av bedrifter og en plass med mye liv. Dette er helt unikt, og vi gleder oss veldig til å få dette i gang.

Sammen med Sagstuen håper Hoff at alle på Fagskolen Innlandet tar den nye innovasjonslaben i bruk.

- Vi oppfordrer alle deler av fagskolen til å ta den i bruk, sånn at vi kan få i gang flest mulig prosesser i laben vår. Kom uansett om du er en student, lærer, it-ansatt, rektor – alt du trenger er en idé og motivasjon. Vi ønsker å sette Fagskolen Innlandets innovasjonslab på kartet. Vil du bare ta en titt eller ta en prat med engasjerte folk er du også velkommen.