Samarbeidspartner som bidrar med innsikt

Lars-Ludvig Røed

|

Røros Dører og Vinduer AS er fersk samarbeidspartner med Fagskolen Innlandet, men er allerede godt i gang.

Vi ønsker å gjøre mye internt med utdanning. Det er viktig å investere i mennesker og kompetanse, sier Tor Lømo-Hansen, daglig leder i Røros Dører og Vinduer AS.

– Jeg ser helt klart at våre ansatte kan få økt kompetanse ved å videreutdanne seg på fagskolen. Det handler både om fag og om å få en videre horisont, å se hva som bidrar til produktivitet og utvikling.

Tor Lømo-Hansen er en fersk samarbeidspartner for Fagskolen Innlandet. Som daglig leder i Røros Dører og Vinduer AS fikk han høsten 2022 forespørsel om hans bedrift kunne bidra i skolens utviklingsprosjekter – og svaret var ja. Bedriften ble en av underskriverne på en utviklingssøknad til Kunnskapsdepartementet, og dermed begynte snøballen å rulle.

Ny modul

I dag sitter Tor Lømo-Hansen i prosjektgruppen for Industri 5.0, og bedriften har allerede levert undervisningsgrunnlag til en ny modul om produksjon av vinduer og utvikling av glass. Dette har skjedd i samarbeid med bransjeorganisasjonen Norske Trevarer.

– Vi har laget innhold og beskriver prosesser. Samtidig er dette en modningsprosess for oss. Tre av våre folk har jobbet med dette og laget «en pakke», forklarer Lømo-Hansen.

Mange fagfolk

Med sine 75 ansatte er Røros Dører og Vinduer AS en middels stor leverandør av vinduer, omramminger, ytterdører, veranda- og skyvedører til det norske markedet. Bedriften har røtter helt tilbake til 1873, og i sin nåværende form har den holdt det gående siden 1976. Staben omfatter mange fagarbeidere; her er tømrere, snekkere og møbelsnekkere.

– Vi har mange ansatte med fagbrev, og vi oppfordrer også til det, sier Tor Lømo-Hansen.

For øyeblikket lærer en av de ansatte mer om Lean på Fagskolen Innlandet, og Lømo-Hansen ser altså gjerne at flere søker ulike former for videreutdanning.

Investere

– Vi ønsker også å gjøre mye internt med utdanning. Det er viktig å investere i mennesker og kompetanse, sier Tor Lømo-Hansen.