Vest-Telemark Museum

Fagskolen Innlandet tilbyr fagskolestudium i bygningsvern i samarbeid med Vest-Telemark Museum.

Vest-Telemark Museum i Eidsborg er hovedbølet for det konsoliderte museet i Vest-Telemark. På anlegget finner man foruten moderne utstillingsbygg med administrasjon, møte og undervisningslokale egen verksted med laftehall.

På museet finner man også Eidsborg stavkyrkje, et friluftsmuseum med to opprinnelige gardsanlegg i tillegg til en rekke tilflyttede bygninger. Den antikvariske bygningssamlingen spenner fra Stålekleivloftet datert 1167 til gardsbygninger og forsamlingshus helt inn på 1900-tallet. I tillegg til de nærmere 30 bygningene som museet forvalter i Eidsborg, har museet bygningssamlinger rundt om på andre friluftsmuseum og anlegg i regionen.

Til sammen har museet ansvar for 91 antikvariske bygg, og flere av disse er automatisk fredet eller har fredninger gjennom vedtak.

Bygningsvern er et fagområde som spenner vidt. Fagområdet består av temaer som bygningsvern, bygningsfysikk, tradisjonelle materialer og bygningskonstruksjoner. Studiet består blant annet av bygningshistorie og stilretninger, vurdering av skader og dokumentasjon, materialkunnskap, vernefilosofi, lover og forskrifter, klima- og miljøfaktorer i tillegg til metoder og teknikker for rehabiliteringsarbeid.