Valdresmusea

Fagskolen Innlandet tilbyr fagskolestudium i bygningsvern i samarbeid med Valdresmusea.

Formålet til Valdresmusea er å drive bevaring, dokumentasjon, forsking og formidling av lokal kulturarv. Valdresmusea er kjernemuseum i Norge i arbeidet med levende folkekultur. Satsingsområda er lokalhistorie, bygningsvern, bunad og folkemusikk.

Valdresmusea driver Valdres Folkemuseum, Bagn Bygdesamling og Bautahaugen Samlinger. Valdresmusea har avtale med Oppland fylkeskommune om drift av Gardbergfeltet, og er med i en stiftelse som driver skysstasjonen Frydenlund i Aurdal. Valdresmusea har et nasjonalt ansvar på bunad- og folkedraktområdet og driver Norsk institutt for bunad og folkedrakt etter avtale med Kulturdepartementet.

Bygningsvern er et fagområde som spenner vidt. Fagområdet består av temaer som bygningsvern, bygningsfysikk, tradisjonelle materialer og bygningskonstruksjoner. Studiet består blant annet av bygningshistorie og stilretninger, vurdering av skader og dokumentasjon, materialkunnskap, vernefilosofi, lover og forskrifter, klima- og miljøfaktorer i tillegg til metoder og teknikker for rehabiliteringsarbeid.