Modul

Smart og grunn­leggende vedlikehold

Denne utdanningen gir deg kunnskap om hva smart vedlikehold og total vedlikeholdsforståelse er. Du får vite hvordan sikkert vedlikehold fungerer sammen med HMS-prosedyrer i en bedrift, dessuten om bruken av Lean vedlikehold.

Foto: Jan Tore Øverstad

Modulen gir deg også kompetanse til å utarbeide og lage vedlikeholdsinstrukser, hvordan du kan benytte ulike vedlikeholdsverktøy og utføre en Sikker Jobb Analyse, rotårsaksanalyse og risikoanalyse.

Du får innføring i følgende emner:

• Sikkert vedlikehold (HMS)
  • SJA (Sikker Jobb Analyse)
  • Før jobben starter (data-ark)
  • Arbeidstillatelse og risikoanalyse.
  • Total vedlikeholdsforståelse (maskiner, maskinstruktur, reservedeler, forebyggende oppgaver)
  • Tilstandsbaserte kontroller
  • Smart vedlikehold: digitale verktøy, muligheter for å automatisere tilstandsbasert vedlikehold
  • Operatørvedlikehold
  • Skiftlogg/rapporteringssystem (utfordringer og kommunikasjon)
  • Lean vedlikehold: Analyseverktøy og verktøykasse (bl.a. A3, 4M, 5S, EPL, TPM Pyramide)
  • Samarbeid/kunnskapsutveksling, innad og på tvers av avdelinger.

Modulutdanningen gir deg muligheter for nye og spennende arbeidsoppgaver. Du vil kunne analysere vedlikeholdsprosesser i en bedrift, foreslå konkrete strategier/tiltak for økt vedlikeholdsforståelse og bidra til å utvikle en helhetlig kultur for kontinuerlig forbedring. Fullført modul gir ti studiepoeng. Hvis du ønsker flere moduler, kan studiepoengene telle i videreutdanningen på fagskolens ordinære linjer.

Frede Stenslie

Prosjektrådgiver

Ingeborg Øyhus Svendsen

Sekretær

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med relevant fagbrev/svennebrev.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.

Når er det samlinger?

Fysisk samlinger:
13.-15. mars: Oppstartsamling, Gjøvik/Raufoss
5.-7. juni: Avslutningssamling, Raufoss

Forelesninger på Teams:
19.03, 03.04, 09.04, 16.04, 23.04, 02.05, 07.05, 22.05, 28.05

Forelesninger på Teams er på dagtid, kl. 12-17.

Med forbehold om endringer.