Modul

Logistikkstyring og -ledelse (SCM)

Utdanningen gir deg kunnskap om hvordan en verdikjede fungerer, og hvordan du forbedrer, optimaliserer og utvikler verdikjeder basert på verdistrømsanalyser og andre Lean-metoder. Du lærer også om innkjøpsledelse, strategi for leverandørutvikling og å bruke logistikk for å skape konkurransefortrinn.

MODULUTDANNING: Studentene skal etter gjennomført modulutdanning ha kunnskap om hvordan en verdikjede fungerer. Foto: Tom A. Kolstad

Viktige innslag i utdanningen er også bruken av digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere verdikjeden effektivt, hvordan man kan jobbe strukturert og effektivt med et logistikkprosjekt og ha kunnskap om økonomistyring gjennom hele logistikk-kjeden.

Modulutdanningen inneholder følgende emner:

• Logistikkstyring i verdikjeden, kunde-/markedsorientering
  • Innkjøpsprosessen, strategisk og taktisk. Salg- og forhandlingsteknikk
  • IKT i verdikjeden. Bruk av ERP-system (logistikk og strategi)
  • Lean-fokus på verdistrømsanalyse, tverrfaglig med produksjonslogistikk
  • Verdikjedetankegang
  • Begreper, teorier, metoder, verktøy

Modulutdanningen gir deg muligheter for nye og spennende arbeidsoppgaver. Du får kompetanse til å kartlegge en logistikksituasjon langs verdikjeder, identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak samt planlegge, kalkulere og gjennomføre et logistikkprosjekt. Du lærer å bygge relasjoner og utveksle synspunkter om god praksis med andre som har bakgrunn innen logistikk, transport og spedisjon i organisasjonen. Fullført modul gir ti studiepoeng. Hvis du ønsker flere moduler, kan studiepoengene telle i videreutdanningen på fagskolens ordinære linjer.

Frede Stenslie

Prosjektrådgiver

Ingeborg Øyhus Svendsen

Sekretær

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med relevant fagbrev/svennebrev.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.