Industrifagskolen
Foto: Jan Tore Øverstad

Industrifagskolen, Industriell digitalisert automasjon (IDA)

Mange bedrifter trenger korte og spissede utdanninger. Industrifagskolen er utviklet spesielt for å gi fagarbeidere i industrien et tilbud om korte moduler som gir deg ny innsikt, og samtidig muligheten til å bygge deg en fagskoleutdanning.

Den teknologiske utviklingen går raskere enn noen gang tidligere. Regjeringen har startet et bransjeprogram der staten, arbeidsgivere og fagbevegelsen samarbeider om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor utvalgte bransjer. Industrifagskolen bidrar til å sikre bedriftenes konkurransekraft i et krevende, høyteknologisk og digitalt arbeidsliv. Tilbudet er finansiert over statsbudsjettet, noe som betyr at utdanningen er gratis.

Undervisningen er nettbasert, og de fysiske samlingene skjer på Læringsfabrikken på Raufoss.

Etter gjennomført utdanning skal du ha kompetanse innen produktutvikling, produksjonsmetoder, automasjonsteknikk, kommunikasjon i automatiserte anlegg, datanettverk, sporingsteknologi og databaser.

I Industrifagskolen er det et obligatorisk forkurs. Forkurset gir ikke studiepoeng, men preparere studentene på modulene der selve studiearbeidet foregår (onboarding på skolens IKT- og LMS-systemer, installasjon av software og rapportskriving og dokumentasjonsarbeid). Forkurset går over på 3 dager.

Øvrige moduler er:

• Fleksibel digitalisert produksjon (10 stp.)
  • Industriell intelligens (10 stp.)
  • Tingenes internett og stordata (10 stp.)

Denne utdanningen passer deg som er fagarbeider eller har jobbet lenge i produksjonen. Den passer for deg som ønsker en teknisk etterutdanning som kan kombineres med å jobb. Gjennom denne utdanningen vil du få kompetanse som gjør deg i stand til å delta i planlegging, kommunikasjon og forbedringsarbeid i egen bedrift.

Moduler

Forkurs for Industrifagskolen

Uke 36, 2024

Søknadsfrist: 4.8.2024

Fleksibel digitalisert produksjon

Uke 37, 2024

Søknadsfrist: 11.8.2024

Tingenes internett og stordata

Uke, 10 2025

Søknadsfrist: 9.2.2025

Frede Stenslie

Prosjektrådgiver

Ingeborg Øyhus Svendsen

Sekretær

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med relevant fagbrev/svennebrev.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.