Modul

Transportplanlegging

Transportplanlegging handler om å tilrettelegge sendinger slik at kapasiteten utnyttes best mulig. God retningsbalanse, riktig transportform og kjøretøy, og best mulig rute er viktig i planarbeidet.

Foto: Jan Tore Øverstad

Transportsystemet krever flere innsatsfaktorer og ressurser for å lykkes. Derfor blir det også viktig å dimensjonere enheter riktig i forhold til etterspørselen. God utnyttelse av enhetene gir bedre lønnsomhet og forbedrer klimaavtrykket til virksomheten. Samlasting, som betyr å samle gods fra flere avsendere og mottakere i felles enheter, bidrar til økt utnyttelse av enhetene.

• Planlegging av transportoppdrag.
  • Prosjektledelse og samarbeid med kunder og transportører.
  • Lovgivning, HMS, tariffavtaler, kjøre- og hviletid, arbeidstid for sjåfører.
  • Organisering, roller, krav til ledelse og medarbeidere.
  • Samarbeid mellom lager, terminal og distribusjon (3PL).
  • Inngående og utgående varestrømmer. Rutesamarbeid. Intermodale transporter.
  • Dokumenter: lasteliste, fraktbrev, ruteopplegg, booking, m.fl.

Følgende emner inngår i modulen:

• Løsning av transportoppdrag med øvingsoppgaver. Prosjektfrakt.
  • Kjøp av lastebiltransport. Kalkyler. Prismodeller. Anbud.
  • Krav til kompetanse, IT-verktøy og kvalitet. Rett første gang.
  • Leveringsbetingelser. Incoterms. Temperaturregulerte varer. Farlig gods.
  • Lastberegning. Lastbærere. Miljøkrav.

Transportplanlegging egner seg for medarbeidere som ønsker å spesialisere seg innen transportadministrasjon i logistikk- og transportbedrifter, grossister, vareprodusenter, agenter og andre virksomheter som håndterer varemengder, for eksempel kjøpesentra, handelsvirksomheter med varemottak, m.fl. Utdanningen passer både for sjåfører og logistikkoperatører som ønsker videreutdanning, lagerledere, skiftledere og ulike medarbeidere i varemottak.

Frede Stenslie

Prosjektrådgiver

Ingeborg Øyhus Svendsen

Sekretær

Det generelle grunnlaget for opptak til Teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev (alle fag-/svennebrev gjelder) eller generell studiekompetanse.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.

Når er det samlinger?

• Tirsdag 5. - onsdag 6. mars, fysisk samling på Gjøvik
  • Mandag 11. mars, Teams-samling kl. 12.00-17.00
  • Onsdag 20. mars, Teams-samling kl. 12.00-17.00