Modul

Lager- og terminalledelse

Lager er en viktig innsatsfaktor i logistikkarbeidet. Kunnskap om lagersystemer og lagerverktøy gjør det enklere å dimensjonere lageret riktig. Har vi varer på lager, kan vi levere varer når kunden ønsker det.

Foto: Tom Kolstad

Lageret er en viktig del av kundeservicen, men binder opp kapital og ressurser. Derfor blir det viktig å dimensjonere lageret riktig. Blir varene liggende for lenge på lager, kan de også bli ukurante. Jo flere produktvarianter, jo vanskeligere blir logistikkstyringen.

• Lager- og terminalstyring, planlegging, og transport- og lagerledelse.
  • Organisering, roller, krav til ledelse og medarbeidere.
  • Lagerløsninger og teknologi, 3PL, 4PL.
  • Effektivisering og lønnsomhet.
  • Grensesnittet mellom lager, terminal og distribusjon.
  • Inngående og utgående varestrømmer.

Følgende emner inngår i modulen:

• Begreper, teori, verktøy, prosesser, kompetansebehov
  • Roller, fagområder, samarbeidsløsninger, verdikjeder
  • Lovgivning, regelverk, HMS, forsikring, dokumentasjon
  • Organiseringen av lager- og terminalfunksjoner. XYZ, ABC, automatlager.

Lager og terminal egner seg for medarbeidere som ønsker å spesialisere seg i lager- og/eller terminaldrift i logistikk- og transportbedrifter, hos grossister, vareprodusenter, agenter og i andre virksomheter som håndterer varemengder, for eksempel kjøpesentra, handelsvirksomheter med varemottak, m.fl. Utdanningen passer både for sjåfører og logistikkoperatører som ønsker videreutdanning, lagerledere, skiftledere og ulike medarbeidere i varemottak.

Frede Stenslie

Prosjektrådgiver

Ingeborg Øyhus Svendsen

Sekretær

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev (alle fag-/svennebrev gjelder) eller generell studiekompetanse.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.