Hopp til hovedinnhold

Hvordan kan Kongsberg Automotive Raufoss Couplings eliminere løpende dimensjonskontroll ved hjelp av prosessparametre på 8 mm coneelement?

Oppdragsgiver for vårt prosjekt er Kongsberg Automotive Raufoss Couplings. Bedriften på Raufoss er en del av det store globale selskapet Kongsberg Automotive. Utgangspunktet for vårt prosjekt er behovet for kunnskapsbasert prosessoptimalisering ved bruk av industri 4.0 verktøy.

Bilde av muttere

Slik situasjonen er i dag, er det stor avstand fra produksjon til etterkontroll, noe som kan forårsake mye etterarbeid. Bedriften ønsker derfor å redusere etterkontroll. Dette er et ledd i det kontinuerlige forbedringsarbeidet til bedriften.


Vi skal:

  • Toleransesette prosessparametre.
    Komponenttegningene har toleranser på produkt. Det vi ønsker, er å sette toleranser på prosessparametrene og allikevel sikre at dimensjonene ikke endres underveis i produksjon.
  • Sikre kundekravene iht statistisk prosessstyring.
    Kundekravene i automotivindustrien er strenge. Produktene som KA Raufoss Couplings produserer, er koblinger til luftbremsesystemet for lastebil. Og sikkerheten på dette er viktig. På bakgrunn av dette er det strenge kvalitetskrav på produkt.
  • Endre etterkontroll fra skiftgang til dagtid.
    Etterkontroll foregår i dag på utvidet toskift, det vil si tre operatører som jobber ei uke dag, ei uke ettermiddag med helg, så ei uke fri. Ved å eliminere løpende dimensjonskontroll skal vi se på om behovet for etterkontroll kan gjennomføres kun på dagtid.

Samarbeidspartner

Raufoss Couplings er en del av Kongsberg Automotive. Bedriften har ca. 260 ansatte og leverer mer enn 100 millioner koblinger i året. Produksjonen er høyautomatisert.
Les mer om bedriften på www.raufossindustripark.no

Prosjektår: 2020

Prosjektgruppe

  • Tonje Sivesindtajet
  • Håvard Sivesind
  • Thomas Bøe Jevnaker