Vi trenger DEG!

Lars-Ludvig Røed

|

Meldingen fra tusenvis av norske bedrifter er klar: Vi trenger fagfolk! Vi trenger mennesker med kompetanse og jordnær kunnskap – slik du får på fagskole

En fagskoleutdanning er et svært trygt og klokt valg.
En fagskoleutdanning er et svært trygt og klokt valg. Foto: Tom A. Kolstad

I dag finnes det ca. 20 000 studenter på ulike fagskoler over hele landet. Likevel er fagskolen en ukjent utdanningsvei for mange. Slik bør det ikke være. Fagskoleutdanning er nemlig svært populær hos norske bedrifter. Hvert eneste år er bedriftenes melding (i undersøkelsen «Kompetansebarometeret») klinkende klar: Vi trenger flere fagskoleutdannede! Vi har jobb til dere!

Bygger på det du kan

Har du tatt et fagbrev og ønsker å utvikle deg videre, er fagskolen stedet for deg. Har du en del års jobberfaring og ønsker å lære mer, er fagskolen stedet for deg. Vi bygger videre på det du allerede kan. Og kommer du til oss på Fagskolen Innlandet på Gjøvik, gjør du et svært trygt og klokt valg. Med våre mer enn 1700 studenter, over 50 ulike studieretninger og dyktige og oppdaterte lærere, kan vi tilby deg et av landets fremste læringsmiljøer. Hos oss trives studentene, det vet vi fordi vi har spurt dem.

Nye muligheter

Et fagbrev er en god og viktig utdanning. Men aldri har teknologi og krav til kompetanse utviklet seg så raskt som i dag. Da gjelder det å henge med, og da er fagskolen svaret. Du får nye og oppdaterte kunnskaper, og nye muligheter åpner seg i form av nye jobber og ansvarsområder – ofte også økt lønn.

Heltid? Deltid? Kort utdanning? Ditt valg!

Velger du å studere på heltid, varer et vanlig fagskolestudium to år. Vi tilbyr også deltidsstudier, de er nettbaserte og med fysiske samlinger og gjør det mulig for deg å kombinere jobb og utdanning. Vi får også stadig flere modulutdanninger, det er kortere utdanninger (vanligvis tre måneder) som tar for seg avgrensede temaer. Disse modulene kan du gjerne ta flere av, og – hvis du ønsker det – også bygge sammen til en full fagskoleutdanning.

Lurer du på om fagskolen kan være stedet for deg? Les hva noen av våre studenter mener om utdanningen:

Sindre Høgetveit

21 år, fra Rjukan
Studerer IT-drift og sikkerhet (heltid)

- Jeg fikk tips og anbefaling om fagskole fra sjefen min da jeg var lærling. Så jeg søkte Gjøvik, fikk svar med en gang. Jeg ønsket mer utdanning, dypere kunnskap og å møte nye folk. Og ja, jeg trives godt, angrer ikke et sekund på valget! Hva jeg ser for meg etter fagskolen? Jeg vet ikke helt hva og heller ikke hvor, men kanskje noe her på Gjøvik, jeg trives her. Uansett tror jeg det blir mye å velge imellom.

Ådne Strømme Holen

20 år, fra Farsund
Studerer IT-drift og sikkerhet (heltid)

- Jeg hadde noen kolleger som anbefalte Fagskolen Innlandet veldig sterkt. Så jeg tok sjansen, tenkte at dette var en god måte å videreutdanne seg på. Og det er veldig greit å være her, mine forventninger er absolutt tilfredsstilt. Vi er 27 i klassen, og vi blir godt kjent. Jeg bor i en studentbolig (Sit), det er veldig greit. Prisen er ok, og alt er inkludert. Jobbframtiden? Jeg tar den som den kommer, er åpen for det meste.

Ignacy Kurowski

20 år, fra Elverum
Studerer IT-drift og sikkerhet (heltid)

- Jeg var lærling og hørte mye bra om fagskolen fra mine kolleger som hadde gått her, de anbefalte utdanningen. Så jeg tenkte at «hvis alle var så fornøyde, måtte det jo være bra». Det var nok litt skummelt i starten, jeg trodde det skulle være vanskeligere enn det faktisk var. Nå er det helt greit. Jeg er vel ikke blant de mest sosiale, men det er hyggelig å være i en klasse. Iblant er det mye å gjøre, innleveringer kan samle seg, men arbeidsmengden er helt ok. Framtiden? Forhåpentlig en form for utviklerjobb. Uansett vet jeg at jeg kommer til å få en jobb, det er jeg trygg på.