Torkel Aass er ny styreleder ved Fagskolen Innlandet
Henning Raae
|Med lang fartstid i industrien og et sterkt engasjement for yrkesfag, er Torkel Aass på plass som ny styreleder ved Fagskolen Innlandet. Aass har solid bakgrunn fra industrien, blant annet gjennom 20 år i Hapro og de siste ti i Nammo, hvor han er HR-direktør. Nå ser han frem til å bidra til skolens videre utvikling og sikre at arbeidslivet får den kompetansen som trengs.

Aass vokste opp på Starum på Østre Toten og hjertet er i produksjonsindustrien. Gjennom karrieren har han sett hvordan fagarbeidere og kompetansebygging er avgjørende for vekst i industrien, en erfaring han mener er overførbar til flere av skolens fagområder.
– For produksjonsvirksomheter har fagkompetanse alltid vært viktig, og her i Nammo har vi i mange år brukt fagskole aktivt for å utvikle våre ansatte, sier Aass.
Han har vært en sterk forkjemper for at ansatte skal videreutdanne seg, mot ulike spesialiseringer eller lederroller.
– Vi oppfordrer sterkt våre ansatte til å gå fagskole. Det er viktig, både for fagarbeidere som vil videre og for arbeidsledere, legger han til.
Fagskolens rolle i industriens kompetanseløft
Som styreleder vil Aass jobbe for å styrke Fagskolen Innlandet sin rolle som sentral aktør i utdanning og kompetanseutvikling. Han er opptatt av at skolen må fortsette å satse på modulbasert utdanning og desentraliserte løsninger, slik at flere i arbeidslivet kan ta utdanning uten å måtte ta lange avbrekk fra jobb.
– Vi er tross alt i Innlandet, og det er her hovedleveransen må være. Selv om skolen har studenter fra hele landet, er regionen vår et område som trenger fleksible modeller som lar folk kombinere jobb og utdanning, sier han.
Yrkesfag må få den anerkjennelsen de fortjener
Aass har lenge vært en talsperson for yrkesfag og mener at det fortsatt er mye som må gjøres for å øke statusen til denne utdanningsveien.
– Jeg tror flere nå ser verdien av yrkesfag, men at enkelte foreldre fortsatt er en utfordring. Mange har feil oppfatning av yrkesfag, hvor realiteten er at en yrkesfaglig bakgrunn gir langt bedre forutsetninger for mange ledende stillinger, sier han.
Rekruttering av lærere – en utfordring
En av de store utfordringene for sektoren fremover blir å rekruttere dyktige lærere, fra industrien og arbeidslivet ellers.
– Offentlige lønnssystemer setter begrensninger, og spesielt industrien lønner ofte bedre. Det er en utfordring å få industrifolk til å gå over i undervisning, sier Aass.
Han tror et tettere samarbeid mellom skolen og arbeidsliv kan være en del av løsningen.
– Vi må være realistiske. Eksempelvis kan virksomheter bidra med undervisningstimer i stedet for tradisjonelle lærerstillinger. Det vil også styrke koblingen mellom skolen og arbeidsliv, mener han, og poengterer at strukturen og regien må ligge på skolens side.
Industrien og fagskolen må samarbeide tettere
Spesielt innenfor industrien ser Aass et stort potensial i et mer strategisk samarbeid med Fagskolen Innlandet. Han mener at store deler av arbeidslivet kunne brukt skolen enda mer aktivt til kompetanseutvikling.
– Industrien har tradisjonelt tenkt for kortsiktig på kompetansebygging. Vi må bort fra situasjonen hvor bedrifter kun tar inn lærlinger eller investerer i opplæring når det er høykonjunktur. Det er helt avgjørende å satse på kompetansebygging uansett, for det er det som legger grunnlaget for fremtidens vekst, sier Aass.
Læringsfabrikken som en brobygger
For å gjøre Fagskolen Innlandet enda mer tilgjengelig, peker Aass på Læringsfabrikken som en viktig arena.
– Læringsfabrikken er døra mellom industri og utdanning som vi må bruke enda bedre. Klarer vi å koble fagarbeidere tettere på Læringsfabrikken og vise hvordan videreutdanning fungerer i praksis, kan vi senke terskelen for å ta fagskoleutdanning, sier han.
Et helhetlig kompetanseløft
Som ny styreleder vil Aass jobbe for at Fagskolen Innlandet blir en enda tydeligere strategisk samarbeidspartner for arbeidslivet.
– Det må være en naturlig del av en virksomhets strategi å bruke Fagskolen Innlandet for kompetanseheving. Et system hvor skolen og bedrift jobber tett sammen, og hvor man ser på utdanning som en kontinuerlig prosess, sier han.
Med sin brede erfaring fra industri og arbeidsliv, og med et sterkt engasjement for yrkesfag, ser Torkel Aass frem til å lede Fagskolen Innlandet videre i en tid hvor kompetansebehovet i arbeidslivet aldri har vært viktigere.
– Jeg mener skolen er godt posisjonert for de neste åra, avslutter han.