Studentinitiert samarbeid mellom Fagskolen Innlandet og NTNU Gjøvik

Frode Iversen

|

Innen studiet elkraft er det etablert et studentdrevet samarbeidsprosjekt mellom Fagskolen Innlandet og NTNU Gjøvik. Målet med prosjektet er å koble fagmiljøene på tvers av campus og samarbeide om gjesteforelesere og ekskursjoner.

Tor Arne Folkestad fra NTNU Gjøvik og Rikke Frøseth Kristiansen fra Fagskolen Innlandet står bak dette nye samarbeidet.

I september ble første felles samling gjennomført på fagskolen med 60 studenter, lærekrefter og besøk fra Atle Jensen, konsernsjef i Minel-gruppen.

Tor Arne Folkestad, emnelærer ved NTNU Gjøvik og Rikke Frøseth Kristiansen, avdelingsleder Fagskolen Innlandet, står bak samarbeidet. Tidligere har det vært et samarbeid på lab mellom skolene, dette samarbeidet tar «på tvers-tenkningen» enda ett steg lenger med mål om å samle et komplett elkraft-miljø på Gjøvik.

Studentene tar selv ansvar for prosjektet som administreres via et studentstyre på tvers av skolene. Studenter i begge leirer er svært entusiastisk for prosjektet. Bedriftsbesøk hos BaneNor, ABB og Odal Vindkraft står på agendaen.

Det er etablert et studentstyre med representanter fra både Fagskolen Innlandet og NTNU Gjøvik. Dette styret er ansvarlig for gjennomføringen av de ulike arrangementene.

Tverrfaglighet er viktig

Jensen åpnet første samling med tanker rundt hva som skjer rundt i bransjen, hvordan elektrojobbene blir i fremtiden, og hva som er det viktigste for arbeidsgiveren. Jensen, som selv har utdannelse fra både fagskole og universitet, understreket betydningen av tverrfaglighet, og at dette er disipliner som på sikt går inn i hverandre. Nivået blir stadig høyere.

Minel har selv tatt initiativ til et samarbeid med Fagskolen Innlandet. Her skal man se på mulighetene for et løp hvor man løfter lærlingene frem til fremtidig BAS og prosjektledere.

Atle Jensen, konsernsjef i Minel, snakket for en lydhør forsamling.

Hva sier studentene?

Elias Smith – Tredjeårs student NTNU
- Dette synes jeg er veldig spennende! Jeg har selv fagbrev elektro i bunnen før jeg startet på NTNU. Å samle disse to miljøene synes jeg er helt naturlig, og jeg tror det er bra for begge parter.

Mehari Tsegay – Andreårs student Fagskolen Innlandet
- Jeg går andre året på elkraft, og har fagbrev fra før. Jobbet i Minel tidligere, men studerer nå på heltid. Ambisjonen er å kunne bli prosjektleder på sikt. I dette samarbeidet gleder jeg meg til å komme ut hos bedriftene og høre om det som skjer i bransjen.

Egen logo

Studentene har designet en egen logo.