– Studentene som kommer hit, kommer med enorme bidrag til utdanningen

Frank-Jørgen Vangen er på tur inn i sin 17. sesong ved Fagskolen Innlandet. Han er fortsatt toppmotivert og gleder seg over den enorme utviklingen til fagskolen.

LÆRING: Vangen liker arbeidet med å legge til rette for læring og kompetanseutvikling for mennesker, som igjen gir de muligheten til å være gode samfunnsaktører. Foto: Henning Raae

Vangen er født og oppvokst i den blå byen i Vesterålen, på Sortland. Etter å ha flyttet sørover endte ferden i Gjøvikregionen og nå bor han på Kapp.

– Det var viktig for meg å bo en plass med utsikt over vannet. Når det ikke ble havet, er Mjøsa en god nummer to, sier Vangen.

Han har jobbet 16 år på Fagskolen Innlandet og går nå løs på det 17. Han har hatt mange ulike roller på skolen. Den siste tiden har han vært leder for marked og utvikling, men fra høsten blir han avdelingsleder for VVS, FDV, VA og samtidig marked.

– Jeg har vært heldig å ha en jobb her med mange forskjellige oppgaver. De siste årene med marked og utvikling har vært veldig berikende. Det har vært utrolig gøy å være med på utviklingen som skolen har hatt, sier Vangen.

Stor økning

Han trekker frem alt som har skjedd gjennom digitalisering som helt sentralt for utviklingen.

– Fra 700 studenter i 2008 til nærmere 3000 studenter nå i år vitner om en stor utvikling, sier Vangen.

Utviklingen av modulbasert utdanning og oppstarten av Industrifagskolen er grep han mener har vært viktige.

– Et viktig grep i møte med det som også er en del av fagskolenes fremtid. Jeg husker det var mange tøffe debatter og kritiske røster. Mange fryktet at det ville være ødeleggende for den tradisjonelle utdanningen, sier Vangen og fortsetter:

– Slik ble det ikke og nå tilbyr vi utdanning overalt i flere ulike former og størrelser, i samarbeid med mange andre aktører på tvers. Der vi tidligere drev regionalt, er vi blitt en nasjonal aktør.

Bygge samfunnet

Vangen følger utviklingsarbeidet i fagskolen tett og synes det er artig å se utviklingen, spesielt i folka.

– Det handler om å være med å bygge samfunnet. Legge til rette for læring og kompetanseutvikling for mennesker, som igjen gir de muligheten til å være gode samfunnsaktører. Det er artig å være en del av, sier Vangen og legger til:

– Fagskolen er virkelig et fargerikt fellesskap med flinke studenter, fantastiske ansatte og sterke fagfolk. Her er et bredt spenn med mye å by på.

Roser studentene

Vangen lar seg imponere over studentene som kommer til fagskolen.

– Studentene som kommer inn her er ofte sterke fagpersoner, som igjen kommer med enorme bidrag inn i studiene vi har her, sier Vangen.

Han er også glad for at statusen til fagskolen stadig blir bedre.

– Høyere yrkesfaglig utdanning blir tatt mer på alvor, og det er spennende ting som ligger i løypa de kommende årene. Vi bruker mye tid her hver dag og da er det ekstra godt å føle på en glede over det hver dag på grunn av alle de fine folka, oppdraget og den gode utviklingen, sier Vangen.

Tips til ting å gjøre

Vangen har blitt svært glad i regionen og gjort seg godt kjent med hva man kan finne på i området.

– Hva er dine beste tips for sommeren i Gjøvikregionen?

– Selv er jeg veldig kultur- og musikkinteressert, og dette er en svært fargerik musikkregion med mange muligheter. I tillegg er jo Mjøsa og naturen her utrolig flott, sier Vangen og fortsetter:

– Dette er et område med veldig mange aktivitetsmuligheter, det er godt tilrettelagt for idrett og aktivitet. På toppen av dette er det mange historiske steder å besøke, så mulighetene her er mange. Avstandene er også korte, det er et kompakt område, så du kan rekke mye på en dag. Både sommer og vinter.

– Tre konkrete tips?

– Da ville jeg fått med meg Sommerslagere, tatt meg en tur på Totenåsen for å nyte litt friluftsliv og kanskje tatt et bad.