Skreddersydde utdanningsløp for næringslivet

Fagskolen Innlandet har utviklet et skreddersydd utdanningsprogram for Caverion innenfor serviceteknikk i smarte bygg. Vinn-vinn for både næringsliv og fagskolen!

De ansatte i Caverion skal få muligheten til å videreutdanne seg innenfor såkalte «smarte fag».

Juni 2022 fikk Fagskolen Innlandet en forespørsel fra Caverion om å utarbeide et formelt kompetanseløp for deres medarbeidere. Målet var å utvikle et studium som tok for seg innføring i teknisk sikkerhet i bygg, grunnleggende byggautomatisering, innføring i ventilasjonsteknikk og inneklima, samt grunnleggende energirådgivning.

Arbeidslivets skole

Sammen med Fagskolen Vestfold og Telemark skal vi, i samarbeid med interne krefter i Caverion, gi de ansatte muligheten til å videreutdanne seg innenfor såkalte «smarte fag». Målet er større breddekunnskap for å kunne utføre flere typer arbeidsoppgaver enn man gjør i dag.

Caverion har en ambisjon om å levere smarte, energieffektive og grønne bygg, og dette studiet er en del av det. Med 2 300 medarbeidere fra Mandal i sør til Tromsø i nord, har selskapet fageksperter innenfor alle tekniske fag, være seg nybygg, rehabilitering, serviceoppdrag eller drift av eksisterende bygg.

Fullfinansiering

Studiet er finansiert av Caverion, kun åpent for deres medarbeidere, og består av fire moduler med til sammen 20 studiepoeng ved fullgått løp.

- Dette er et ambisiøst prosjekt fra Caverion sin side og vi er imponert over hva de er villige til å legge ned av innsats. De ansatte som skal videreutdannes er fagarbeidere, og de må gjennomføre innenfor de samme kravene som fagskolenivået tilsier. Dette er utvikling av formell kompetanse, forteller avdelingsleder Rikke F. Kristiansen ved Fagskolen Innlandet.

- Vi er virkelig arbeidslivets skole, og dette samarbeidet understreker det med skreddersydde studier for arbeidslivet.