Samarbeider tett med næringslivet

Fagskolen Innlandet skal levere fleksible og yrkesrettede utdanninger, tilpasset ny teknologi i tråd med arbeidslivets behov. Slik skal man bli den foretrukne læringsarenaen og samarbeidspartneren for utvikling av høyere yrkesfaglig kompetanse.

Mats Thorvaldsen (t.v.) og Marius Pedersen Slåtsveen hos Lindbak IT gleder seg til å gå løs på undervisning innenfor drift og sikkerhet på Fagskolen Innlandet.

Utviklingen går raskt og det er stort behov i næringslivet for ansatte med praktisk IT-kompetanse innenfor nettverk og systemadministrasjon, skytjenester og informasjonssikkerhet.

Samarbeid med arbeidslivet

For å kunne tilby et studium med varierte undervisningsformer bestående av oppgaver og virkelighetsnære prosjekter i lab, alt for å gjøre opplæringen mest mulig relevant, samarbeider skolen tett med bedrifter som innehar nødvendig spisskompetanse. Herunder Lindbak IT.

Innenfor studiet drift og sikkerhet, skal Mats Thorvaldsen, Marius Pedersen Slåtsveen og Espen Torseth, bidra i undervisningsarbeidet sammen med faste tilsatte lærere.

Virkelighetsnært

I undervisningen legges det vekt på ferdighetsmestring. Teori etterfølges av relevant praktisk arbeid. Studentene skal opparbeide seg kompetanse innen serverløsninger og skyadministrasjon, automatiserte prosesser og skalerbar bruk av ny teknologi – fra arkitektur til implementering. Man skal lære å planlegge, for deretter å gjennomføre installasjon og konfigurasjon av servere, arbeidsstasjoner og nettverksutstyr.

Dette er Lindbak IT sin spisskompetanse, og gjennom samarbeidet skal studentene få bryne seg på konkrete prosjekt basert på arbeidslivets behov – på skolen og ute hos bedrift.

IT-sikkerhet

Nettverk og IT-sikkerhet er et fagområde i kontinuerlig utvikling, noe som krever oppdaterte og relevante utdanninger. Marius fikk selv oppleve dette på kroppen. Som ansatt i Østre Toten kommune stod han midt oppe i det mye omtalte dataangrepet som rammet dem i 2021. Studentene skal få førstehånds informasjon og erfaring om hvordan det er å stå midt i det.

I tillegg til å lytte, skal studentene selv i ilden. Først teoretisk, deretter i lab hvor det hele bryter løs. Espen Torseth er seniorrådgiver ved Norwegian Cyber Range NTNU, i tillegg til stillingen som rådgiver innenfor IT-sikkerhet i Lindbak IT. Gjennom testing, trening og øving skal Torseth utsette studentene for realistiske hendelser i trygge omgivelser.

Knoting i kjelleren

- Fagskolen Innlandet er min skole, humrer Mats Thorvaldsen. Med overordnet ansvar for snart 40 IT-konsulenter har han selv yrkesfaglig bakgrunn. - Nå må ikke noen misforstå meg, fordi jeg mener NTNU Gjøvik er helt fantastisk, men den «hands-on» forståelsen som vi møter her, med mye gutter som har prøvd og feila på egenhånd, bygd PC i kjeller´n og helt sikkert prøvd seg på noe humbug på nett, er gull verdt. Dette utfyller den mer akademiske tilnærminga som skjer på NTNU, og jeg kunne ønske det var mer samarbeid partene imellom.

Kanskje dette er ett steg i riktig retning, og at vi slik sett kan bidra med en kobling. Samarbeidet med Fagskolen Innlandet er viktig, og vi gleder oss til å gå løs på oppgaven, avslutter Thorvaldsen.