Runar har tatt 10 moduler samtidig som han har stått i full jobb

Runar Solland Reintom (30) hadde ingen erfaring med fagskolen før han møtte opp på den første modulen. Nå er han blant de som har gjennomført flest av de korte, spissede utdanningene Fagskolen Innlandet tilbyr.

MODULER: Runar Solland Reintom har studert 10 ulike moduler ved Fagskolen Innlandet og sikter seg inn mot å ta enda flere. Foto: Henning Raae

Til vanlig jobber Reintom i Hallingplast som produksjonsarbeider og skiftleder. Han har vært ansatt der fra da han tok fagbrev i produksjonsteknikk.

For omkring 2,5 år siden ble han av sin leder introdusert for muligheten til å ta utdanning ved Fagskolen Innlandet. Arbeidsplassen tilrettela for de som ønsket og Reintom bestemte seg for å gi det en sjanse.

– Jeg har alltid hatt stor glede av å lære og det å tilegne meg ny kunnskap, så muligheten til å ta en utdanning som var godt tilrettelagt til å gjennomføre samtidig med jobb og privatliv var noe jeg ville prøve, sier Reintom.

Nummer 10

Før sommeren 2024 fullfører han sin tiende modul og har totalt samlet 75 studiepoeng ved Fagskolen Innlandet.

– Det har vært en positiv opplevelse hele veien. Det var rart å sette seg på skolebenken igjen, jeg hadde ingen erfaring med å studere på denne måten. Men det har vært en god opplevelse for meg, arbeidsplassen min og skolen har tilrettelagt godt, sier Reintom.

For hver modul har han også forbedret sin egen studieteknikk.

– Det har gjort at det har glidd litt enklere for hver modul jeg har tatt, sier Reintom.

– Forståelse

Modulene har også gjort at arbeidshverdagen tilbake i Hallingdal og hos Hallingplast har vært bedre for 30-åringen.

– Det har gitt meg en mye bedre forståelse for hvordan helheten i bedriften henger sammen, et bedre totalbilde av bedriften. Det har også gitt meg muligheten til å inneha andre oppgaver og på sikt nye stillinger, sier Reintom og fortsetter:

– Det jeg har lært i de ulike modulene har jeg kunnet ta med direkte ut i arbeidshverdagen. Jeg har hatt stor nytte av det.

Les også: Troen på moduler og kompetanseutvikling fra innsiden

Gode tilbakemeldinger

Dette har han også fått gode tilbakemeldinger på fra ledelsen i bedriften.

– Jeg har fått veldig positive tilbakemeldingerfra dem og de er klare i sin oppfordring til de ansatte om å søke utdanning og mulighet for kompetanseheving, sier Reintom.

Han sikter også mot å ta flere moduler i fremtiden og da gjerne med flere kollegaer i klassen.

– Modulene er praktisk rettet og når man får logistikken på jobb og hjemmebane til å gå opp, så er det bare å kaste seg på, sier Reintom.

Mangler du eller bedriften kompetanse? Vi har ledige plasser på flere moduler. Sjekk ut aktuelle modulutdanninger, og søk i dag!