Roser samarbeidet med Fagskolen: – En skole på tilbudssiden

Høgskolesenteret i Kongsvinger er veldig fornøyd med samarbeidet med Fagskolen Innlandet rundt å kunne tilby fagskoleutdanning i sin region.

FORNØYD: Kristin Olivia Gressberg, prosjektleder for fagskolesatsingen ved Høgskolesenteret i Kongsvinger, er strålende fornøyd med samarbeidet med Fagskolen Innlandet.

Fagskolen Innlandet og Høgskolesenteret har samarbeidet over flere år, nå starter samarbeidet virkelig å bære frukter. Siden 2020/2021 har pilen pekt oppover. Kristin Olivia Gressberg, prosjektleder for fagskolesatsingen ved Høgskolesenteret i Kongsvinger, er veldig glad for samarbeidet.

– Vi er veldig glade for samarbeidet. Vi opplever at det fungerer ypperlig. Fagskolen Innlandet er en skole på tilbudssiden når det gjelder å imøtekomme de behovene vi har her i regionen, sier Gressberg.

Høgskolesenterets mandat er å tilrettelegge for utdanning til alle innbyggerne i kommunene i Kongsvingerregionen.

– Uansett hvor du bor og livssituasjon, så skal du ha mulighet til å utvikle din kompetanse uten å måtte reise altfor langt, sier Gressberg.

Behov

På Høgskolesenteret jobber Gressberg aktivt med kartlegging av hvilke utdanninger regionen trenger, både på høyskole- og fagskolenivå.

– Vi er hele tiden i tett dialog med kommunene, næringslivet og enkeltpersoner. Deres tilbakemeldinger sier mye om kompetansebehovet, sier Gressberg.

Fagskolen Innlandet har logistikk og helseutdanning på Kongsvinger nå, i tillegg til en rekke moduler innenfor fagområdet Industri 5.0.

– Vi ser at moduler treffer spesielt godt. Måten de er lagt opp på ser vi at gir folk som har vært redde/skeptiske til mer utdanning en veldig positiv overraskelse. Det er veldig gøy å jobbe med fagskolen, for vi ser at utdanningene deres treffer godt, sier Gressberg og fortsetter:

– Det er med god grunn at fagskolen er i vinden. Både fagarbeideren og fagskolen har virkelig fått et løft.

Positiv utvikling

Gressberg sier at det er helt sentralt for dem og deres region å vise frem mulighetene innen yrkesfag.

– Det er så mange muligheter for veien videre og det har vært viktig for oss å få på plass utdanning som også illustrerer dette, sier Gressberg.

Og antallet fagskolestudenter på Kongsvinger er i sterk vekst.

– Fra omkring 30 studenter i 2022, er det i år over 230 fagskolestudenter her, sier Gressberg og fortsetter:

– Dette er en suveren vekst og det er vi veldig fornøyd med. Vi ser for oss at veksten vil kunne fortsette.

Rekruttering

Gressberg sier at de merker at fagskolen og mulighetene der er blitt bedre kjent.

– Da det i starten tok litt tid å rekruttere studenter, ser vi nå at det går mye raskere. På enkelte utdanninger går det nesten av seg selv. Dette henger sammen med at tilbudet stadig blir bedre kjent, også er det tydelig at interessen og behovet er der, sier Gressberg.

Hun gleder seg til fortsettelsen.

– Samarbeidet, måten vi spiller ball med hverandre på, er veldig bra. Viljen, og at man er løsningsorientert slik som Fagskolen Innlandet er, gjør det lettere for oss å være med og få til ting, sier Gressberg og legger til:

– Jeg opplever at de gjør alt de kan for å være en fagskole for hele fylket og føler at vi jobber som kollegaer.