Rektoren om statsbudsjettet: – Dette kommer til å løfte sektoren ytterligere

Rektor ved Fagskolen Innlandet, Gard Tekrø Rolid, er godt fornøyd med regjeringens videre satsing på fagskolene i neste års statsbudsjett.

BUDSJETT: Rektor ved Fagskolen Innlandet, Gard Tekrø Rolid, er fornøyd med regjeringens satsing på fagskolene i statsbudsjettet.

I neste års budsjett lover regjeringen 60,8 millioner kroner til 1000 nye studieplasser ved fagskolene i landet.

I tillegg til dette vil regjeringen bruke 25 millioner kroner på forskning på høyere yrkesfaglig utdanning og fag- og yrkesopplæring. På toppen av dette ønsker regjeringen å etablere et nasjonalt studentombud for fagskolestudenter.

– Jeg er veldig fornøyd med at det er gjort en betydelig økning til fagskolene i statsbudsjettet. Det er en satsing som kommer til å løfte sektoren ytterligere, sier Rolid.

Hvor mange plasser som vil tilfalle Fagskolen Innlandet er enda usikkert.

– Nå vil de ulike fylkene får tildelt studieplasser, vil vi naturligvis være med å søke om å få en andel av disse. Vi håper selvfølgelig at en rekke plasser vil tilfalle oss, sier Rolid.

Rektoren er glad for at det i tillegg til flere studieplasser, er satt av penger til forskning og studentombud.

– Det er et godt signal at det er satt av et betydelig beløp til forskning. Jeg er også glad for midlene til studentombud, det er en viktig del av arbeidet med å ytterligere sikre studentenes rettigheter, sier Rolid og legger til:

– Alt i alt var dette et meget positivt statsbudsjett for fagskolene i landet, også håper vi dette er et budsjett som treffer skolen her når midlene skal fordeles.