– Ønsker å være med å utgjøre en forskjell for studentene som starter her

Morten Arnesen har mange varierte oppgaver i kraft av sin rolle som rådgiver ved Fagskolen Innlandet. Fellesnevneren er arbeid for at studentene skal ha det best mulig.

HØYDEPUNKT: Morten Arnesen sier at et av høydepunktene ved å jobbe på Fagskolen Innlandet er når de får ønske nye studenter velkommen til skolestart. Foto: Henning Raae

Arnesen har i løpet av sine over 12 år ved skolen hatt en rekke forskjellige stillinger, nå er han en del av rådgivertjenesten samtidig som han har en rekke andre oppgaver i tillegg.

– Jeg jobber med opptak og Visma in School, samarbeid med NTNU og SiT om skolestart og fadderuke, teknisk ansvar under arrangementer, studiebarometeret, andre undersøkelser og et par ting til, smiler Arnesen.

Han liker variasjonen arbeidshverdagen ved Fagskolen Innlandet byr på.

– Jeg får treffe mye folk, prate med mange, får lov å være både et lyttende øre og en kritisk røst. Det er veldig moro å jobbe løsningsorientert sammen med ledelse, studenter og servicepersonell, sier Arnesen.

Tilgjengelig

Med studenten i sentrum ser Arnesen frem til et nytt skoleår.

– Det er et høydepunkt hvert år når vi får ønske nye studenter velkommen hit til skolen, sier Arnesen.

Han er opptatt av å gjøre sitt beste for at studentene har lykkes.

– Jeg er opptatt av at døren min skal være åpen og at jeg skal være tilgjengelig. Jeg ønsker å være med å utgjøre en forskjell for studentene som kommer hit, spesielt for de som kanskje har vært borte fra skolebenken lenge og har tatt valget om å starte her får å øke kompetansen sin i voksen alder, sier Arnesen og legger til:

– Jeg ønsker å bidra til at når de kommer hit så opplever de mestring, se de vokse og så se de gå tilbake i nye roller og en forbedret arbeidshverdag.

– Hva er dine tre beste tips for sommeren i Gjøvikregionen?

– Gjøvik er en veldig trivelig by, en plass hvor man har alt man trenger og hvor det er mange perler å besøke. Jeg vil trekke frem Gjøvik gård, Fastland og selvsagt Mjøsa. Dette er også et eldorado for de som liker å gå på tur i naturen, men også for de som liker å gå på handletur, sier Arnesen og legger til:

– Livet her går i et passe tempo, du rekker å puste og samtidig få med deg det du måtte ønske. Her er det lett å bli kjent med folk gjennom de ulike miljøene vi har her, folk er imøtekommende og kulturlivet er eksepsjonelt. Gjøvik er en god studentby, den er tett på sentrum og i vekst.