Marius trivdes så godt på studiet at han startet på et nytt før første var i mål

Henning Raae Fosslien

|

- Jeg er veldig glad for at jeg tok valget om å studere igjen, sier Marius Elsetrønningen.

- Jeg er veldig glad for at jeg tok valget om å studere igjen, det var et godt valg. Innholdet i studiet gjør at jeg føler meg mer oppdatert og har oversikt, sier Marius Elsetrønningen.
Omtrent samtidig som han ble far startet Elsetrønningen opp som student i første kvartal av 2023. Sammen med en kamerat startet han da på årstudiet «Grønn teknologi og presisjon».

- Jeg var interessert i å få se mer av bredde i faget jeg jobber innenfor, se hva som har vært og hva som er på vei, sier 30-åringen.

Etter videregående jobbet han som anleggsmaskinmekaniker, men for seks år siden fikk han jobb hos Felleskjøpet. Der startet han opp som mekaniker, før han for et år siden gikk over i jobb som spesialist på presisjonsjordbruk. Der har han ansvaret for å hjelpe Felleskjøpets kunder i Innlandet og på Kløfta.

- Jeg har god kjennskap til maskinparken, men ønsket å heve kunnskapen min om det agronomiske. Der følte jeg at jeg hadde mye å gå på, sier Elsetrønningen.

- Godt valg

Grønn teknologi og presisjon-studiet strekker seg over ett år. Studiehverdagen består i fire samlinger, nettforelesninger, egenstudier og innlevering av emneoppgaver.

Studiet er utviklet i samarbeid med NIBIO Apelsvoll, Høgskolen i Innlandet avdeling Blæstad og NLR Innlandet. Det er delt opp i tre emner der alle gir 10 studiepoeng, disse er; Bondens digitale hverdag, presisjonsverktøy i jordbruket og presisjonsteknologi i praksis.

Klassen Elsetrønningen er en del av er den første som går dette studiet ved Fagskolen Innlandet.

- Jeg er veldig glad for at jeg tok valget om å studere igjen, det var et godt valg. Innholdet i studiet gjør at jeg føler meg mer oppdatert og har oversikt, sier Elsetrønningen.

- Spent

Han erkjenner at han var spent på hvordan møte med skolebenken ville være.

- Jeg hadde ingen stor opplevelse med skole da jeg gikk på videregående. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg frivillig ville sette meg i et klasserom igjen, sier Elsetrønningen.

Men møtet med Fagskolen Innlandet har snudd inntrykket.

- Det ble en aha-opplevelse for meg. Når innholdet treffer, da ble brått skolen morsom. Jeg møtte meg selv litt i døra, rett og slett. Undervisningen har vært veldig bra og det har sklidd mye enklere enn hva jeg hadde trodd på forhånd, sier Elsetrønningen og legger til:

- Bekymringene og skepsisen jeg hadde var unødvendig. Jeg opplever at man ikke trenger noe særlig skoleerfaring for å lykkes med å starte på igjen slik jeg har gjort. Tilretteleggingen av studiet tror jeg er årsaken til det.

Fellesskap

Noe av det som har hatt størst positiv effekt for Elsetrønningen er det å bli en del av en klasse.

- Det skjer utrolig mye bra når man samler en gjeng med felles interessefelt slik som i klassen jeg er en del av. Praten går lett og man blir fort kjent. Vi har hatt et veldig bra samhold og ikke minst mange gode, faglige diskusjoner. Det har nesten vært det beste, sier Elsetrønningen.

Diskusjonene har gitt stort utbytte.

- Man får unik innsikt i hva folk holder på med, man blir kjent med nye problemstillinger og løsninger, sier Elsetrønningen.

- Positiv

Han berømmer også sin arbeidsgiver for måten han ble møtt på når han presenterte at han ønsket å bruke tid på studiet.

- Dialogen med arbeidsgiver har vært utelukkende positiv og vi har hatt et godt samarbeid for å få til det praktiske rundt dette. De var glade for at jeg ønsket å heve kompetansen min, sier Elsetrønningen.

De gode opplevelsene med å starte på Grønn teknologi og presisjon har gjort at han allerede er i gang med et nytt årsstudium. Nå har han startet på Potetproduksjon og økonomi på Fagskolen Innlandet.

- Begge studiene kan anbefales varmt og hjertelig. Det er litt jobb å få drevet med studier ved siden av jobb og familieliv, man kjenner kjøret, men det er verdt det.

Ny runde med faget Grønn teknologi og presisjon har oppstart første kvartal 2024.