Resultatet av prosjektet Fremtidens Helsefagarbeider ble lansert

Nå er den nye utdanningen klar og blitt lansert. Allerede har mange søkt seg inn på det nye studiet.

KLIPPET: Stortingsrepresentant Kamzy Gunaratnam fikk æren av å klippe snoren og offisielt åpne den nye utdanningen ved Fagskolen Innlandet. Foto: Henning Raae

Til rungende applaus ønsket rektor ved Fagskolen Innlandet, Gard Tekrø Rolid, velkommen til lanseringen av Fremtidens Helsefagarbeider.

I et fullsatt auditorium ved skolen fikk de fremmøtte en solid gjennomgang av arbeidet som er blitt lagt ned de siste årene for å lande prosjektet. Lanseringen ble ledet av Line Narvesen Jørgentvedt, assisterende rektor og avdelingsleder helsefag.

– Jeg synes vi har vært modige som har satt i gang og utviklet en utdanning som ikke har vært forsøkt tidligere, sier Jørgentvedt.

Sammen med prosjektleder Else-Renate Zmuda gikk hun gjennom utviklingen steg for steg.

Prosjektet Fremtidens Helsefagarbeider er et initiativ som i utgangspunktet kom fra KS Innlandet med bakgrunn i de «dystre» fremtidsutsiktene for tilgang på helsepersonell og utviklingen vi ser i demografien, spesielt i Innlandet. For å imøtekomme disse utfordringene er helsefagarbeidere svært viktig.

– Vi er nødt til å gi helsefagarbeidere en mulighet og en kompetanseutvikling for å i større grad imøtekomme nye oppgaver, forklarte Jørgentvedt og Zmuda.

FORNØYDE MED LANSERINGEN: Lærerne Grethe Brendløkken Nilsen, Monica Skartseth Nilssen og Anne Marte Pettersbakken, sammen med prosjektleder Else-Renate Zmuda og assisterende rektor og avdelingsleder helsefag, Line Narvesen Jørgentvedt. Foto: Henning Raae

Oppgavedeling

Helsepersonellkommisjonen med sin rapport Tid for handling, som kom i starten av 2023, understreket behovet for økt kompetanse til helsefagarbeidere. I rapporten er ordet «oppgavedeling» nevnt 256 ganger på 330 sider.

Derfor har vi nå utviklet en utdanning som vil heve den somatiske og kliniske kompetansen hos helsefagarbeidere for å i større grad legge til rette for oppgaveglidning i helsetjenestene i landet.

– Målet er økt kvalitet og pasientsikkerhet, sier Zmuda.

Utdanningen har navnet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid». Dette er en høyere fagskolegrad, et helt nytt tilbud til helsefagarbeidere i Norge.

– Vi er først i Norge med dette tilbudet, sier Jørgentvedt.

Testet

For å kunne søke seg inn på den nye utdanningen må man ha en fagskolegrad innen helse fra tidligere. Det innebærer at man fra før har tatt en videreutdanning på 60 studiepoeng etter at man tok fagbrev.

Innholdet i spesialiseringen er testet ved at det er gjennomført pilotmoduler for å kvalitetssikre innholdet. To av studentene som har vært med på modulene var til stede på scenen under lanseringen. Lena Katrina Øien og Anne Lena Hoem Steen fortalte om sin opplevelse i samtale med lærerne Anne Marte Pettersbakken og Grethe Brendløkken Nilsen.

– Jeg har fått påfyll og oppfriskning i bøtter og spann. Jeg er veldig godt fornøyd med strukturen på utdanningen og måten det lot seg kombinere med det å stå i full jobb ved siden av, sier Øien.

Også Steen var godt fornøyd.

– Jeg slet med motivasjonen og leita etter nye inspirasjon. Det var da jeg fant denne utdanningen og det ble løsningen for meg. Nå gjør jeg det jeg kan for å bli den beste hjelpepleieren jeg kan bli, sier Steen.

Begge to var klare på at de blir med videre på mer utdanning.

– Vi skal begge fortsette og blir med på neste modul nå til våren, sier Øien.

MER UTDANNING: Lena Katrina Øien (t.h.) og Anne Lena Hoem Steen delte sine erfaringer fra studiene ved Fagskolen Innlandet og fortalte at de ønsker å ta mer utdanningen i året som kommer. Foto: Henning Raae

Snorklipping

Stortingspolitiker og medlem i Helse- og omsorgskomiteen Kamzy Gunaratnam var med på lanseringen og fikk også æren av å klippe snoren.

– Gratulerer med dagen, jeg er utrolig stolte av dere og hva dere har fått til. Fagskolen Innlandet er rollemodeller, de setter standarden her og viser hva som er mulig å få til. Vi skal ha et fagarbeiderløft i Norge, sier Gunaratnam.

I en samtale med flere sentrale aktører i prosjektet, ledet av Jørgentvedt, ble lønna for helsefagarbeidere som tar utdanningen tema.

– I tillegg til anerkjennelse av ny kompetanse og derav nye oppgaver, føler jeg meg trygg på at lønnsjusteringer også vil skje i takt med at helsefagarbeidere med ny grad strømmer ut i arbeidslivet, sier Trond Lesjø, regiondirektør i KS Innlandet.

På tampen av arrangement ble også hele prosjektgruppen og styringsgruppen til prosjektet Fremtidens Helsefagarbeider tatt opp på scenen og fikk utdelt blomster, heder og ære.

– Bred forankring og godt samarbeid har vært avgjørende for å lykkes med dette prosjektet, sier Jørgentvedt.

TAKK: Helt til slutt under lanseringen ble deltakerne i prosjekt- og styringsgruppe for prosjektet, sammen med viktige samarbeidspartnere, hyllet og takk for bidraget til Fremtidens Helsefagarbeider. Foto: Henning Raae