– Jeg merker at noe er i endring og at flere er positive til våre ønsker

Rektor ved Fagskolen Innlandet, Gard Tekrø Rolid, er positiv etter opplevelsene på Arendalsuka.

VIKTIGE SAKER: Gard Tekrø Rolid var tilstede under Arendalsuka for å fremme fagskolens ønske om å få tilby utdanning på et høyere nivå, rettferdighet for statusen til fagskolene og finansiering. Foto: Jan Tore Øverstad

Rolid dro til Arendal for å være tydelig omkring fagskolenes ønsker for tiden som kommer.

– Det tas noen beslutninger og retningsvalg i løpet av de dagene i Arendal. Derfor er det viktig for oss å være synlig og vise tilstedeværelse i debattene som angår oss, sier Rolid.

Kampsakene for fagskolene er de samme som de har vært i mange år.

– Det handler i hovedsak om at fagskolene må få tilby utdanning på et høyere nivå, rettferdighet for statusen til fagskolene og økonomi, sier Rolid.

Nivå 6

Per nå stanser fagskoleutdanning på nivå 5.1 og 5.2, dette ønsker Rolid en endring på.

– Denne tillatelsen legger føring for hvor mye vi har lov til å lære studentene våre på nivået utdanningene våre ligger på. Dette går på blant annet læringsutbyttebeskrivelser, sier Rolid og fortsetter:

– Det gjør at det ikke er noen kobling fra fagskole til høyere nivåer i universitets- og høyskolesektoren. At fagskolene nå er begrenset til nivå 5 utgjør også mye med tanke på økonomi og status. Vi vil opp på nivå 6 og over.

Viktig melding

En løsning på utfordringen mener Rolid og fagskolene kan være at det etableres en egen utdanningssøyle for de som tar yrkesfaglig utdanning, hvor det etableres høyere nivåer.

– Dette er ønsker som møter motstand fra UH-sektoren. Vi vet at mange andre land har fått til dette veldig fint og mener at Norge burde klare å følge etter, sier Rolid.

For selv om fagskolene allerede er i vekst, vil tilgang til nye utdanningsnivåer åpne opp ytterligere.

– Det går på finansiering, status og lønn. Viktigst av alt så vil det største hinderet for videre kompetanseutvikling i sektoren bli fjernet, sier Rolid.

Under Arendalsuka i fjor møtte disse ønskene stor motstand. I år opplevde Rolid en endring.

– Jeg fikk en del kjeft for mine utsagn om dette i fjor, men i år var det flere positive røster. Det er noe i endring nå, det gjør dette arbeidet ekstra spennende og motiverende. Når Fagskolemeldingen kommer i starten av neste år, håper vi at disse sakene er en del av den, sier Rolid.

Skolestart

På «hjemmebane» på Fagskolen Innlandet er rektoren godt fornøyd med oppstarten av nytt skoleår.

– Vi har hatt en god start, jeg opplever at vi er i en god flyt og at det er god stemning, sier Rolid.

Han gir litt ekstra ros til rådgivertjenesten som sørger for at studentene får en godt organisert start på studiene sine.

– Folk er fokuserte, og det virker til at grepene vi har tatt rundt det å være «ett lag» har fungert og studentene har opplevd oppstarten som god, sier Rolid og legger til:

– De nye nettsidene for studentene har fungert veldig bra, rådgivertjenesten vår har vært knallgod i sine forberedelser og mottakelse av de nye studentene.