– Jeg har det morsomt på jobb, samtidig føler jeg at jeg er med å gjør et viktig samfunnsoppdrag

Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder industriell teknologi og logistikk, stortrives i jobben sin og er spesielt opptatt av å få fart på skolens modulutdanninger.

TRIVES: Ruth Laeskogen Hoff stortrives i jobben sin som avdelingsleder ved Fagskolen Innlandet. Foto: Henning Raae

Hoff er født og oppvokst på Ihle og etter mange år i Oslo var hun aldri i tvil om hvor hun ville flytte tilbake.

– Ihle er perfekt for meg. Skog, ro og ikke minst tett på familien, sier Hoff.

Hun jobbet i mange år som direktør for kvalitet og produksjon, samt med innovasjon og produktutvikling i Hoff SA før hun startet på Fagskolen Innlandet som avdelingsleder.

– Det er en veldig interessant jobb. Jeg har det mye morsomt på jobb, samtidig som jeg føler at jeg er med på å gjøre et viktig samfunnsoppdrag, sier Hoff og legger til:

– Det å være med å tilrettelegge for økt kompetanse for de som er ute i arbeidslivet og sørge for at folk kan lære hele livet, er viktig.

Tett på arbeidslivet

Det tette samarbeid med arbeidslivet er noe hun lar seg motivere mye av.

– Det er veldig interessant å få komme så tett på ulike virksomheter og bedrifter. Det gjør dette til en plass å være enda mer fremme i skoa i, for det skjer ting hele tiden og det er mye vi skal tilpasse oss i vårt arbeid, sier Hoff.

Hun er ikke i tvil om at hun har funnet den helt riktige jobben for seg.

– Dette er plassen å være for meg. Det er stort å få være med å utdanne folk som er viktige i samfunnet, hjelpe de med en praktisk bakgrunn, koble på mer teori og gjøre folka som går ut herfra kapable til å koble de to sammen. Samtidig hjelpe bedrifter og virksomheter til bedre flyt og bedre økonomi gjennom videreutdanning av ansatte.

Moduler

Modulutdanning har vært en stor del av jobben til Hoff de siste årene. Til sammen har hun vært med å utvikle over 30 moduler.

– Det har vært viktig arbeid, for det er det arbeidslivet etterspør. Det er en del av samfunnsrollen vår som skole og kunne gi folk som er i arbeid mulighet til å drive kompetanseheving samtidig som de står i jobb og privatliv, sier Hoff og fortsetter:

– Gjennom moduler klarer vi å gi flere som kanskje ikke har hatt et tilpasset tilbud en utdanningsmulighet, som igjen er et viktig ledd i å bygge hele bedrifter i både bygd og by.

Sommertips

– Hva er dine tre beste tips for sommeren i Gjøvikregionen?

– Sillongen er for meg unikt med både gode bade- og golfmuligheter. Jeg er også glad i å reise på forskjellige konserter, spesielt «mårråstund» på Peder Balke-senteret, sier Hoff og legger til:

– Det er også veldig flott natur her, som igjen innebærer enormt mange gode turmuligheter.