Hopp til hovedinnhold

Innføring i veiledning

Ønsker du å lære mer om veiledning, bli tryggere i rollen og utfordre deg selv? Kunnskap om veiledning er etterspurt i arbeidslivet, og Fagskolen Innlandet har utviklet en modul på 10 studiepoeng som vil utfordre deltakernes egne verdier, holdninger og tenkesett.

Anne Marthe Zettervall og Ingvild Halås under fagdag i veiledning.
Anne Marthe Zettervall og Ingvild Halås inviterte til fagdag i veiledning 13. november. Foto: Frode Iversen

Målet med studiet er å styrke rollen til veiledere, instruktører og faglige ledere, og derigjennom kvaliteten på arbeidsplassbasert opplæring. Dette er en prosess hvor erfarne fagpersoner bistår eksempelvis studenter, lærlinger eller nyansatte, og hvor målet er å utvikle kompetanse, ferdigheter og refleksjonsevne i en praktisk arbeidssituasjon.

- En viktig del av læring og profesjonell utvikling i mange yrker, spesielt innenfor helse, pedagogikk, håndverk og industri, skjer i en veiledningssituasjon, sier rådgiver Ingvild Halås ved Fagskolen Innlandet.

Sammen med Anne Marthe Zettervall har hun utviklet studiet, som har vist seg svært så populært. Allerede før oppstart er det registrert interesse fra over hundre personer med ambisjoner om å utvikle seg innenfor veiledning. Denne fagdagen ble brukt til å vurdere interessen for en modul på 5 + 5 studiepoeng med oppstart over jul.

Veiledning på jobben

Studiet er viktig i målrettet opplæring hvor man skal hjelpe folk med å oppnå spesifikke kompetansemål. Dette kan være ferdigheter, kunnskap eller holdninger som er relevante for arbeidssituasjonen eller utdanningsløpet. Det er spesielt aktuelt i bedrifter med lærlinger hvor veiledningen ofte skjer i reelle arbeidssituasjoner, der den som veiledes får prøve ut oppgaver i en støttende kontekst.

- Veilederen skal observere, og sammen med kandidaten, komme med forslag til hvordan oppgavene kan løses bedre, forklarer Halås.

Dette krever individuell tilpasning og tydelige tilbakemeldinger gjennom prosessen. Støtte og motivasjon er viktige elementer.

- Vi bygger på refleksjon og dialog. Denne type veiledning inkluderer ofte samtaler hvor vi stiller spørsmål som skal oppmuntre til egen refleksjon. Intensjonen er å sørge for at den som veiledes utvikler selvinnsikt og forståelse for kravene som stilles i jobben som skal gjøres, sier Halås og fortsetter:

- Da må vi ta hensyn til at folk har ulike forutsetninger. Vi må tilpasse opplæringen slik at den blir relevant og motiverende.

Relevans

Studiet er relevant for mange fagområder, være seg helse og omsorg, skole, kontor eller industri. På informasjonsdagen stilte det representanter fra et stort spenn virksomheter innenfor både offentlig og privat sektor.

Trude Merete Eide
Trude Merete Eide meldte seg på fagdagen for å bli tryggere i rollen som veileder. Foto: Frode Iversen

En av dem som var spent på studiet var Trude Merete Eide, som til daglig jobber ved Sykehus Innlandet. Som sykepleier skal hun ha ansvar for lærlinger innen helsefag.

- Jeg ønsker å bli trygg i veilederrollen og at de skal ha en god opplevelse. Ikke minst; hvilke forventninger lærlingene har til meg og min rolle, sier Eide.

Dette var et poeng som ble trukket frem av flere av de fremmøtte, som var nysgjerrige på studiets innhold. Mange var ferske som veiledere, andre hadde lang fartstid, men ønsket seg nye verktøy. Lærlinger er en av de viktigste måtene å rekruttere på, og god veiledning bidrar til høy gjennomføring.

Motivasjon = MOTIV + AKSJON

- Vi må akseptere at det er et stort spenn, blant både lærlinger og ansatte. Vi må jobbe med de folka vi har, ikke ønske at de var annerledes eller fokusere på at alt var bedre før, forklarer Zettervall.

For alt var ikke bedre før i arbeidslivet, selv om det kanskje føles slik.

Anne Marthe Zettervall
Som veileder må du komme i posisjon til å kunne være tydelig og finne frem til hvordan lærlingene best kan gjøre en god jobb for bedriften., forklarer Anne Marthe Zettervall Foto: Frode Iversen

- Det er din rolle som veileder, du må komme i posisjon til å kunne være tydelig og finne frem til hvordan lærlingene best kan gjøre en god jobb for bedriften. Da blir det både givende og motiverende å være i de ulike rollene. De unge arbeidstagerne er ofte forsiktige, men har enorme ressurser. La de få både ansvar og ta plass. Dette kan en god veileder bidra til, avslutter Zettervall.