Hydraulikk – et fag for framtiden

Jobber du med hydraulikk? Da er Fagskolen Innlandet stedet for deg i høst. Tar du modulutdanningen «Hydraulikk», kan du stå i jobb og øke din kompetanse samtidig.

HYDRAULIKK: Ruth Laeskogen Hoff (nr. to f.h.), avdelingsleder industriell teknologi og logistikk, i prat med HR- og kvalitetssjef Thor-Christian Øveraasen (t.v.) og ansatte ved Gjøvik-bedriften Øveraasen. Til høyre ser vi Kjell Kaspersen, klubbformann, og midt i bildet lærling Hedda Huset. Foto: Kristian Haug

Åtte uker nettstudier, med både digitale og fysiske samlinger: Slik er rammene rundt den nye modulen «Hydraulikk». Regjeringen og våre utdanningsmyndigheter har sett hvor viktig det er å øke kompetansen hos fagutdannede, og korte, praktisk rettede utdanninger er en viktig del av denne satsingen. Tar du modulen «Hydraulikk» på Fagskolen Innlandet, kan du stå i jobb og utdanne deg samtidig.

Hydraulikk er et fagområde som er viktig i industrien, og moderne industriproduksjon og anleggsvirksomhet kan knapt tenkes uten: Elektroniske styresystemer, pumper, motorer, akkumulatorer, ventiler, koblinger, reguleringsteknikk m.m.; listen er lang. Med et stort bruksområde og mer digitalisert teknologi øker også behovet for kompetanse hos fagfolkene som skal styre, tilrettelegge og ikke minst vedlikeholde og videreutvikle hydrauliske systemer.

Ruth Laeskogen Hoff er avdelingsleder for industriell teknologi og logistikk på Fagskolen Innlandet.

Gratis

– Vi har utviklet et utdanningstilbud som bør være interessant for alle som har fagbrev i industriell mekanikk, dessuten for de som jobber i produksjonen og har erfaring og forståelse for hvordan hydraulikk fungerer, sier Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder industriell teknologi og logistikk på Fagskolen Innlandet. Hun understreker at utdanningstilbudet er uten kostnader både for bedrifter og deltakere.

Fagskolen Innlandet har en lang og god tradisjon for å samarbeide med lokale bedrifter. Initiativet til å satse på en hydraulikk-modul kommer fra Gjøvik-bedriften Øveraasen, en stor leverandør av snøryddingsmaskiner til flyplasser, veier og jernbane. Hydraulikk er en sentral komponent i Øveraasens brede produktutvalg, og bedriftens ansatte deltar aktivt i utformingen av modulen.

Trenger fagfolk

– Vi ønsker å rekruttere flere fagarbeidere med kompetanse og erfaring i hydraulikk, sier HR- og kvalitetssjef, Thor Christian Øveraasen.

– Vi har i dag ca. 40 ansatte som jobber med hydraulikkprodukter. Vi ønsker å gi dem en mulighet for videreutdanning, dessuten ønsker vi å rekruttere flere fagarbeidere med kompetanse og erfaring, sier Thor Christian Øveraasen, HR- og kvalitetssjef. Han oppmuntrer egne ansatte til å ta modulen, og oppfordringen sendes videre til andre fagmiljøer: - Belønningen er å bli en bedre fagperson med økt dybdekunnskap, sier HR-sjefen.

Studentene vil få bedriftsbesøk hos Øveraasen, i tillegg til at de skal lage en prosjektoppgave hentet fra egen bedrift.

Søk nå!

Modulen «Hydraulikk» starter i uke 42 (17. oktober) og avsluttes med eksamen etter åtte uker. Søknadsfrist er 4. oktober. Hvis du ønsker det, kan modulen inngå som en byggestein i fagskolestudiet «Industriell produksjon i praksis». Det består av seks moduler; hydraulikk, tegningslære, elektro, transmisjoner, maskinering og vedlikehold.

Sjekk dine karrieremuligheter og les mer om hvordan du søker her!