Heltidsstudentene er i gang: Carl-Erik (24) og Joakim (25) fullroser oppstarten

Heltidsstudentene ble offisielt ønsket velkommen av rektor Gard Tekrø Rolid onsdag formiddag. Stemningen var svært god, og studentene var godt fornøyde med oppstarten.

FORNØYDE: Carl-Erik Malmberg og Joakim Bjørgum er veldig fornøyde med oppstarten på Fagskolen Innlandet. Foto: Henning Raae

Det er et yrende liv i studiebyen Gjøvik nå som studentene har kommet på plass for fadderuke og skolestart.

Hos Fagskolen Innlandet har heltidsstudentene kommet i gang og blant de finner vi Joakim Bjørgum. Han har flyttet til Gjøvik fra Jessheim for å studere VVS (tidligere KEM).

– Dette har vært planen min hele veien. Jeg har lenge ønsket å studere her ved Fagskolen Innlandet, sier Bjørgum.

Han har bakgrunn fra Forsvaret og har tatt svennebrev som rørlegger.

– Jeg har funnet min yrkesvei og gleder meg nå til årene her. Jeg gleder meg til å få en bredere kompetanse i faget og har et ønske om å posisjonere meg for å kunne ha mer lederansvar i fremtiden, sier Bjørgum.

Flytting

Bjørgum har fått studenthybel i en av byens studenthjem.

– Det er jeg veldig glad for. Dette er første gangen jeg flytter vekk hjemmefra med unntak av tiden i Forsvaret, sier Bjørgum og legger til:

– Jeg føler meg godt forberedt og tar selve flyttingen og det som venter med stor ro.

– Godt utgangspunkt

Carl-Erik Malmberg (24) skal også studere VVS på heltid de kommende to årene. Han gleder seg over at de nå endelig er i gang.

– Nå var tiden inne for mer utdanning og jeg følte virkelig at Fagskolen Innlandet var det riktige steget for meg, sier Malmberg.

Han har fått et godt inntrykk av skolen og ser frem til veien videre.

– Her får jeg økt kompetansen min innenfor faget jeg har valgt og gjennom det gir jeg meg selv et godt utgangspunkt for veien videre i arbeidslivet, sier Malmberg.

GOD STEMNING: Malmberg og Bjørgum har allerede rukket å finne på mye gøy i fadderuka sammen med fadderleder Håkon Saxrud. Foto: Henning Raae

God start

Bjørgum og Malmberg er godt fornøyd med oppstarten.

– Klassemiljøet virker veldig bra allerede og vi har fått en fin start. Nettverk innad i klassen er veldig viktig og et nettverk jeg ser for meg at vil være viktig i mange år fremover, sier Bjørgum.

Nå gleder de seg til resten av fadderuka og det å komme i gang i klasserommet.

– Fadderuka og oppstarten på skolen gir oss en kjempebra start på studietiden. Dette gjør at vi lettere finner sammen og er i en bedre posisjon når skoleåret virkelig starter for alvor, sier Malmberg.

– Spent

Kaja Wigaard Kjølen har også flyttet til Gjøvik for å starte opp på Fagskolen Innlandet.

– Jeg har flyttet hit fra Flisa. Dette er første gangen jeg flytter for meg selv på denne måten. Jeg er spent, men gleder meg veldig, sier Kjølen.

22-åringen skal studere anlegg.

– Jeg har jobbet i anleggsbransjen og startet min egen virksomhet. Nå følte jeg timingen var god og utdanningen ved fagskolen her på Gjøvik passer meg perfekt, sier Kjølen.

GOD START: Kaja Wigaard Kjølen sier hun har fått et godt førsteinntrykk av både skolen og byen hun nå skal bo i. Foto: Henning Raae

Godt førsteinntrykk

Kjølen hadde ikke vært på Gjøvik tidligere, men hørt mye positivt om studentmiljøet.

– Jeg har kun kjørt forbi her tidligere, men nå får jeg virkelig muligheten til å bli kjent med byen. Førsteinntrykket er hvert fall veldig godt, sier Kjølen og legger til:

– Det er et bra opplegg i fadderuka og jeg har kommet i en veldig fin klasse. Jeg gleder meg til veien videre.