Heltidsstudent og optimist

- Om jeg får jobb? Ingen bekymring! Jeg føler at jeg er attraktiv, det gjelder også hele klassen min. Å være student på heltid på Fagskolen Innlandet er topp.

Nils Harsjøen er begeistret både for studiehverdagen og jobbfremtiden.
Nils Harsjøen er begeistret både for studiehverdagen og jobbfremtiden. Foto: Privat

Nils Harsjøen er en fornøyd student. Ikke bare ser han lyst på jobbframtiden, han er også begeistret for studiehverdagen. Siden høsten 2021 har han vært heltidsstudent på anleggslinjen ved Fagskolen Innlandet, til sommeren kan han kalle seg fagskoleingeniør.

- To år går fort. Nå er jeg i gang med å søke jobber, og jeg opplever absolutt at bedriftene er interesserte. Samtidig trives jeg veldig godt med studiene. Vi er 13 stykker i klassen, jeg er omgitt av folk med ulike erfaringer, det faglige utbyttet er stort og miljøet veldig godt, sier Nils.

Kontaktet fagskolen

23-åringen har fagbrev som maskinfører, og han har jobbet med vei, tomter, vann og avløp, jernbane og tunnel, han beskriver yrkeserfaringen som «variert». Men i 2021 fristet det med videre utdanning.

- Jeg vurderte høyskole eller universitet, i likhet med storebroren min som er utdannet bygningsingeniør. Men han var ikke fornøyd med undervisningen og hvordan den var organisert, så jeg ringte til fagskolen. Jeg var fristet av den yrkesrettede tilnærmingen og undervisning i klasse. Og jeg er sjeleglad for valget!

Lærer av hverandre

Nils kaller modellen med klasseundervisning og medstudenter med erfaring for «en gulrot»: - Vi blir godt kjent, vi lærer mye av hverandre, forklarer Nils.

De siste årene har deltidsstudier og nettbasert undervisning vunnet terreng, men Nils vil gjerne fremheve heltidsstudier: - Jeg opplever at det faglige utbyttet øker, at vi lærer veldig mye av å være sammen og utveksle de ulike erfaringene vi har, sier han.

Godt rykte

At studiestedet ble Gjøvik og Fagskolen Innlandet, forklarer Nils med skolens gode rykte.

- Mange i anleggsbransjen snakker stadig pent om «Tekniker’n på Gjøvik», altså det skolen het før. Fagskolen og heltidsstudiet er et viktig tilbud i denne regionen. Anleggsutdanning kan variere med vekt på ulike fagdisipliner, men her på Gjøvik er det lite spesialisert – og dermed åpent med tanke på jobbmuligheter etterpå, sier Nils Harsjøen.

Positive bedrifter

At mange bedrifter gjerne tar imot studenter med utdanning fra fagskolen, hersker det liten tvil om.

- Alle er veldig positive til fagskolene og utdanning der, sier Helge Diseth, kommunikasjonssjef hos den store entreprenøren Veidekke. Kompetansesjef Thomas Norland i EBA – Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg utdyper:

- Vi ser et stort behov for flere fagskoleutdannede i både bygg og anlegg. Det viser tall vi har hentet inn og NHOs kompetansebarometer der et stort antall bedrifter melder inn sine ønsker. Dessuten satser Regjeringen nå ekstra på fagskolene med bevilgninger og flere studieplasser, sier Norland.