Helge er glad for at han valgte Gjøvik og Fagskolen Innlandet

– Jeg tenkte at Gjøvik var et bra sted å studere og det stemte, sier Helge Støtvig (27).

FERDIGUTDANNET: Helge Støtvig er godt fornøyd med tiden som student ved Fagskolen Innlandet. Her er han avbildet etter avslutningsseremonien for avgangsstudentene. Foto: Henning Raae

Støtvig flyttet fra Moss til Gjøvik sommeren 2022 for å studere KEM.

– Jeg hadde ikke tenkt å drive som rørlegger resten av livet og var lysten på å ta mer utdanning før livet ble mer satt. Jeg kjente på et overskudd til å ta fatt på mer skole og da valgte jeg fagskolen, sier Støtvig.

Når han skulle velge hvor, sto han igjen med to alternativer.

– Jeg valgte Gjøvik for jeg hadde et inntrykk av at det var en god plass å studere og at det var lagt til rette for et innholdsrikt studentliv, sier Støtvig.

Og det ble full klaff for 27-åringen.

– Det var et godt valg og jeg har blitt positivt overrasket over Gjøvik. Det har vært en god plass å bo og studere, sier Støtvig.

Utvikling

Han er også sterk i troen på at studiebyen Gjøvik bare vil fortsette å bli bedre og bedre.

– Det jobbes veldig proaktivt for å at dette skal bli et enda bedre sted å studere, sier Støtvig.

Han roser også opplevelsen som student ved fagskolen.

– Det har vært veldig profesjonelt og en god opplevelse av skolen som helhet og måten det jobbes på, sier Støtvig.

Faglig relevans

Støtvig har studert KEM (nå VVS og klimateknikk), og er nå ferdigutdannet fagskoleingeniør.

– Det har vært to fine år, med stor faglig relevans. Dette ble spesielt synlig ute i praksis da jeg kunne produsere ute i bedrift fra dag en, sier Støtvig.

Han hadde praksisperioden sin hos Norconsult i Sandvika, hvor han også har fått fast jobb etter endt studietid.

– Der skal jeg inn i jobben som rådgivende ingeniør innen VVS, sier Støtvig.

Han anbefaler andre som vurderer å ta en fagskoleutdannelse å hive seg ut i det.

– Det er ikke noe å lure på, det er bare å ta steget. Du kommer til å sitte igjen med så mange gode erfaringer og viktig kompetanse innen et fagfelt du selv velger.