Hopp til hovedinnhold

Hans Jørgen (59) fant tilbake til skolebenken i voksen alder: – Viktig og veldig lærerikt

Hans Jørgen Dokk (59) jobber som driftssjef i Litra Termo, et av landets største transportkonsern. Derfra fant han veien til modulutdanning ved Fagskolen Innlandet.

Hans Jørgen Dokk mottar gave etter deltagelse på logistikk-konferansen
Hans Jørgen Dokk deltok tidligere i høst på Logistikkfrokosten i forbindelse med Industridagene, der han snakket om sine erfaringer som modulstudent. Foto: Henning Raae

Selv om stillingstittelen sier driftssjef, ser Dokk seg selv mer som en «potet» i arbeidshverdagen hos Litra.

– Jeg holder på med en rekke ulike oppgaver. Har jeg muligheten, er det ikke noe som stopper meg når jeg har tid. Jeg trår til der det trengs, sier Dokk.

Han har et spennende arbeidsliv å se tilbake på. Etter at han hadde fullført ungdomsskolen i begynnelsen av 80-tallet, dro han rett på sjøen.

– I fem år gikk jeg med båt verden rundt. Jeg er en del av den siste årgangen av norske sjømenn på den måten, sier Dokk.

Deretter jobbet han på ulike anlegg på Toten og i Oslo, før han startet med langtransport.

– Jeg husker jeg kjørte til Ålesund på første arbeidsdag, sier Dokk.

Oppgaveendring

I 1990 fant han sin plass i Litra. Der har han jobbet med ulike oppgaver, primært kjøring av ulike maskiner, før kroppen trengte andre ting å drive med.

– Jeg fikk tilbud om å starte på kontoret. Jeg har slitt en del med ryggen etter årene på båt, og da passet det med litt endring i arbeidsoppgavene, sier Dokk.

Siden da har han vært senior bilfordeler, kvalitetsleder og nå driftssjef for termo-delen i Litra. I den rollen dukket også muligheten for ytterligere kompetanseheving opp.

– Jeg ble oppfordret av HR-avdelingen å søke, og det gjorde jeg, sier Dokk.

Han fikk plass på modulen «Innføring i logistikk» ved Fagskolen Innlandet og det var blinktreff for gausdølingen.

– Det var veldig spennende og lærerikt. Det var stor forskjell i studieteknikken, et realt kvantesprang fra da jeg sist gikk på skolen på 80-tallet, sier Dokk.

Nye verktøy

Han sitter igjen med utelukkende positive opplevelser fra møte med skolebenken.

– Det var veldig spennende og lærerikt. Det sørget for at en del byggeklosser jeg hadde fikk en ny plass, og at ting ble stablet riktig. Jeg fikk også på plass en del nye verktøy og lærte å bruke disse riktig, sier Dokk.

Fra å ikke ha noen tanker om å åpne skolebøker igjen, ble han virkelig inspirert når han kom i gang.

– Jeg opplevde et stort utbytte av kompetansen jeg hadde opparbeidet meg gjennom jobb alle disse årene, og følte at jeg hadde mye å bidra med inn i undervisningen og på samlingene, sier Dokk og fortsetter:

– Spranget i alder, type jobb og kompetanse inn i klassen gjorde også klassemiljøet unikt. Klassen ble et nytt fint nettverk og det er flere jeg fortsatt har god dialog med etter endt studium.

Han utelukker ikke at han vil ta flere moduler ved Fagskolen Innlandet.

– De har mange ulike og spennende moduler, og jeg har lyst til å se om jeg får til å ta flere. Det er veldig viktig med kompetanseheving. En økt faglig tyngde i kombinasjon med erfaringen og den oppbygde, praktiske kompetansen gjennom å jobbe er avgjørende i rollen jeg jobber i nå.