Fagskolen Innlandet og Industridagene Innlandet

I nærmere seksti år har Fagskolen Innlandet utdannet fagfolka som skal møte behovene til industrien i regionen. Som samarbeidspartner for Industridagene Innlandet, styrker skolen sitt engasjement i å fremme en innovativ og kompetansebasert industri i regionen. Samarbeidet er en naturlig forlengelse av skolens ambisjon om å levere kompetanse tilpasset dagens og fremtidens krav fra arbeidslivet.

Lærer og student i aksjon på Læringsfabrikken på Raufoss
Samarbeidet med Industridagene er en naturlig forlengelse av skolens ambisjon om å levere kompetanse tilpasset dagens og fremtidens krav fra arbeidslivet. Foto: Tom A. Kolstad

Sterkt bånd mellom utdanning og industri

Innlandsindustrien er en av regionens viktigste økonomiske drivkrefter.

- Gjennom tett samarbeid med industrien sikrer vi at utdanningstilbudet vårt er oppdatert og relevant, og i henhold til utviklingen som skjer i bransjen. Dette styrker både studentenes muligheter for kompetanseheving og industribedriftenes tilgang til kvalifiserte medarbeidere, sier Ruth Laeskogen Hoff som er avdelingsleder for industriell teknologi og logistikk ved skolen.

I møte med automatisering, digitalisering og grønn omstilling, har industrien i Innlandet behov for dyktige fagfolk med spisskompetanse. Fagskolen Innlandet har flere utdanningstilbud som tilbyr nettopp dette.

Ruth Laeskogen Hoff
Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder industriell teknologi og logistikk Foto: Jan Tore Øverstad

Fremtidens arbeidstakere og kompetanseheving

Industridagene Innlandet er en møteplass for kunnskapsdeling og nettverksbygging. Under Industridagene får Fagskolen Innlandet en plattform for å synliggjøre skolens tilbud og styrke samarbeidet med næringslivet, i tillegg til egne arrangement gjennom uka.

- Gjennom tett samarbeid kan bedriftene selv bidra til å forme utdanningstilbudet, noe som sikrer at både skolens utdanningsløp og regionens industri utvikler seg i takt med behovene, forklarer Hoff.

Langsiktig verdiskapning

For Fagskolen Innlandet er denne uka en mulighet til å synliggjøre skolens bidrag for å løfte arbeidstakere og bedriftene, samtidig som de bygger relasjoner med industriaktørene. Industridagene skaper en arena og møteplass for nettverksbygging og konkrete arbeid.

- Skole og næringsliv må jobbe sammen for å sikre konkurranseevnen og utviklingen i regionen. Dette er viktig for oss alle, og grunnen til at vi legger ned så mye innsats gjennom en slik uke, avslutter Hoff.