Enorme søkertall til nytt helsefagtilbud: – Utrolig gøy

Den nye utdanningen «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid» fikk nesten 500 søkere til 120 plasser.

KLARE: Grete Brendløkken Nilsen og Line Narvesen Jørgentvedt gleder seg til oppstart av den nye helseutdanningen. Foto: Henning Raae

Utdanningen er den første av sitt slag i Norge og har fått mye oppmerksomhet underveis i utviklingsperioden og da den ble lansert. De solide søkertallene bygger opp under oppmerksomheten og viser at etterspørselen etter denne type utdanning er stor.

– Vi har hele tiden merket et stort engasjement, men vi hadde ikke sett for oss så høye søkertall. Utrolig gøy, sier Line Narvesen Jørgentvedt, assisterende rektor og avdelingsleder helsefag ved Fagskolen Innlandet.

Fire studiesteder

Sammen med kollega Grete Brendløkken Nilsen har de likevel ikke hatt tid til å feire lenge, for arbeidet med å være klar til oppstart kan ikke vente.

– Vi har valgt å satse stort på denne utdanningen for å ta vare på flest mulig studenter. Det blir nå lagt opp til at utdanningen starter opp på fire forskjellige studiesteder samtidig, sier Jørgentvedt.

Disse er Gjøvik, Kongsvinger, Elverum og Tynset. Utdanningen går over to år på deltid for de som har en godkjent fagskolegrad fra tidligere, fire år for de som kommer inn med fagbrev.

– Nettsamlingene vil gå felles for de fire, mens det vil bli lagt opp til fysiske samlinger nært hvert enkelt studiested, forklarer Nilsen.

Stort ansvar

Store deler av innholdet har blitt kvalitetssikret gjennom mindre pilotutdanninger det siste året. Fra høsten 2024 starter utdanningen for alvor.

– Det er veldig morsomt, men vi kjenner at det hviler et ansvar på oss nå på å levere riktig kvalitet, sier Jørgentvedt.

Fagskolen Innlandet har ansatt to nye lærere i forbindelse med den nye utdanningen, og økt stillingsprosenten til ytterligere to på helsefagavdelingen.

– Vi har også jobbet oss opp en stab med ekspertise som faglærerne kobler på når det trengs, sier Jørgentvedt og legger til:

– Vi har inngått et spennende samarbeid med USHT Oppland om en halv stilling hvor de sender sine eksperter til oss på bestilling.

Skolen tilrettelegger for at de ansatte skal kunne bygge opp sin kompetanse ytterligere.

– Vi er godt i gang og har grovplanlagt hele det første året. Vi er et godt team som jobber sammen om å få opplegget klart på alle studiestedene, det er mye logistikk for å ha alt klart til høsten.