– Det har hatt stor verdi for meg, men også for plassen jeg jobber

Bente Valheim Engh (52) er i mål med to videreutdanninger ved Fagskolen Innlandet. Hun er veldig glad for at hun fant veien tilbake til skolebenken.

STUDENT: Bente Valheim Engh er glad for at hun valgte å søke mer utdanning ved Fagskolen Innlandet. Foto: Henning Raae

Engh tok i sin tid fagbrev som hjelpepleier og har jobbet i Gjøvik kommune siden OL på Lillehammer i 1994. Der har hun hatt forskjellige arbeidssteder, men jobber nå i et bofellesskap for personer med demens.

Det var også jobben der som var bakgrunnen for valget av den første fagskoleutdanningen hennes.

– Jeg tok en fagskolegrad i alderspsykiatri og demens over to år, sier Engh og fortsetter:

– Jeg hadde et ønske for egen del om mer kunnskap og kompetanse. Jeg opplevde raskt etter at jeg begynte at utdanningen var nyttig og noe jeg kunne ta med rett ut i arbeid.

Stor relevans

Engh var 43 år da hun fant tilbake til skolebenken. Selv om det da var noen år siden sist hun studerte, fant hun raskt tilbake rytmen.

– Det var litt uvandt i starten og jeg brukte litt tid, men så kom jeg inn i det og trivdes godt med det, sier Engh.

Nytteverdien av studiet inn mot jobb var det som «fanget» henne.

– Utdanningen er så praksisnært og aktuelt for den daglige jobben, så du ser enkelt hvordan du kan omsette det fra skole til arbeid. Det er det som er fagskolens gull, innholdet er vinklet slik at du kan bruke det ute i jobb med en gang, sier Engh.

Mer utdanning

Den gode opplevelsen resulterte i at Engh har tatt en utdanning til ved Fagskolen Innlandet. Nå er hun akkurat i mål med ett år med helseteknologi.

– Det har også vært en veldig god opplevelse. Utdanningen har foregått nettbasert med samlinger, og det har fungert godt, sier Engh og legger til:

– Men det er når klassen er samlet at det er aller best, for klassemiljøet har vært helt strålende.

Gulrota

Engh har fått til et godt samarbeid med sin arbeidsgiver, slik at hun har fått tilpasset jobben sin til utdanningen.

– De har vært med å heie meg frem og sett behovet for utdanningen jeg har ønsket å ta, sier Engh.

Og det har også gitt henne nye arbeidsoppgaver.

– Det er det som er gulrota med å ta videreutdanning, du får en bedre og mer innholdsrik arbeidshverdag. Dette gjelder både underveis i studiet, men også etter. Du får en ny følelse av mestring og kan bidra på en helt annen måte inn igjen tilbake på arbeidsplassen din, sier Engh og legger til:

– Begge utdanningene jeg har tatt ved Fagskolen Innlandet har hatt stor verdi for meg, men også for plassen jeg jobber.