«Derfor valgte vi IT, drift og sikkerhet på Fagskolen Innlandet»

– Folk burde velge dette fordi det er spissa mot det man er interessert i, sier Jilke Scheffer. – Dette er ikke noe svadafag, påpeker Sigurd Myhre. Jilke og Sigurd er fornøyd med at de valgte en utdanning innen IT, drift og sikkerhet ved Fagskolen Innlandet.

Jilke og Sigurd er to av våre andreårsstudenter på heltid innen IT. De opplever at studiet er hands-on og veldig praksisretta. - Det gjør at vi lettere kan levere fra dag èn når vi kommer ut i jobb, sier de to.

Jilke Scheffer – IT, drift og sikkerhet - heltid

Jilke Scheffer

Hvorfor valgte du Fagskolen Innlandet?
- Jeg har alltid vært teknisk interessert, det ligger nok i bunnen, og etter endt læretid som dataelektroniker hvor man installerer, vedlikeholder og reparerer elektroniske installasjoner, så ville jeg gjerne ha mer utdanning. For meg var ikke studiespesialisering og NTNU det rette, jeg ønsket en mer yrkesretta og praksisnær tilnærming. Da kom jeg over dette studiet som baserer seg på yrkeserfaring eller fagbrev innen dataelektronikk eller IT fra videregående skole.

Hvordan er det å studere IT på Fagskolen Innlandet?
- Det har rett og slett vært kjempebra! Fagene og lærere er innretta innenfor det aller viktigste som vi trenger i arbeidslivet, og undervisningen baserer seg på en mer reell jobbsituasjon. Mye mer praksisretta og hands-on tilnærming enn mer teoretiske studier vil jeg tro. Her kan vi gå rett ut i jobb og levere fra dag én.

Hva er mest spennende for deg?
- Jeg liker best å jobbe med nettverk og Linux-programmering, men synes egentlig at alt er veldig interessant. Vi har flinke lærere som er sertifisert innenfor det nyeste av teknologi og programvare, og da blir det artig å følge med.

Hvorfor skal man velge Fagskolen Innlandet?
- Jeg mener folk burde velge dette fordi det er veldig spissa mot det man genuint er interessert i. 80% av undervisninga er retta mot det man liker å drive med, og man er veldig hands-on i undervisninga.

Hva tenker du om veien videre?
- Til høsten har jeg lyst til å komme ut i jobb. Gjerne som IT-konsulent innenfor det jeg kan, men alternativt en type mellomlederstilling innenfor IT om det er mulig.

Sigurd Myhre

Sigurd Myhre – IT, drift og sikkerhet - heltid

Hvorfor valgte du Fagskolen Innlandet?
- Jeg var egentlig fornøyd med utdannelsen jeg hadde, men følte jeg kanskje burde ha noe mer før det ble hus og heim. Som Gjøvikenser hadde jeg selvsagt hørt om Fagskolen Innlandet, men det var muttern som pusha på. Skolen her er tilrettelagt for folk med fagbrev mot for NTNU lenger ned i gata. Jeg er dataelektroniker med fagbrev, og ville aller helst slippe studiespesialisering, da ble dette riktig for meg.

Hvordan er det å studere IT på Fagskolen Innlandet?
- Det er rett og slett veldig bra. Fagene er tilrettelagt mot det man faktisk utdanner seg innen. Det er ikke noe svadafag. Virker som alt er lagt opp til det vi skal jobbe med etter studiene. Selv matteundervisninga blir tilrettelagt slik at det blir relevant, det hjalp på for meg.

Hva er mest spennende for deg?
For meg er det definitivt nettverk og pen-testing! Her er læreren CCNA-sertifisert (nettverk og IT-sikkerhet med utgangspunkt i Ciscos sertifiseringsprogram) noe som er svært ettertraktet i markedet. Det er spennende og bra å ha når man skal jobbe med det vi gjør. Ting er variert, artig å pusle med administrasjon av server og.

Hvorfor skal man velge Fagskolen Innlandet?

- Jeg føler at studiet er veldig tilrettelagt for oss med fagbrev og som ikke har den vanlige type skoleutdannelsen. Undervisninga er også tilrettelagt slik at om man har ulik bakgrunn og nivå fra oppstarten, så blir man gjennom det første året flette sammen, slik at år to blir mer likt for alle. Lærere er veldig på og hjelpsomme, og det blir et utrolig fint miljø hvor folk hjelper hverandre når man sitter fast».

Hva tenker du om veien videre?
- Kanskje det blir enda litt mer skole, men akkurat nå så frister det å komme seg ut i jobb og. Det virker som vi er litt ettertrakta om dagen. Vi får se hvilke muligheter som byr seg».

Les mer om studiet og hvordan du søker!