Derfor bør du velge Fagskolen Innlandet – arbeidslivets skole

Lars-Ludvig Røed

|

Har du fagbrev eller noen års arbeidserfaring, er veien kort til ny utdanning og nye muligheter. Fagskolen Innlandet samarbeider nært med en rekke bedrifter for å gi deg kompetansen bedriftene trenger.

Det er på Fagskolen Innlandet det skjer, nærmere 2000 studenter på vei mot en ny framtid. Og det er plass til flere. Her kan du velge mellom mer enn 50 studieretninger, alle utviklet i tett samarbeid med bedrifter og institusjoner som trenger dyktige fagfolk med oppdatert kompetanse.

Etterspurte utdanninger

Kan vi love deg jobb – altså med ny utdanning? Nei, men det er ikke langt unna. Da finn.no, som er landets største jobbmarked, nylig tellet opp sine «Stilling ledig»-annonser, var mennesker med fagskoleutdanning blant de mest attraktive: elektro, automasjon/instrument, mekanisk, bygg/anlegg, håndverkere. Og den siste tidens debatt om vårt helsevesen viser svært tydelig at fagskolens helseutdanninger er mer nødvendige og ønsket enn noen gang.

Rett i jobb

Dessuten sier NHO, som har tusenvis av norske bedrifter som medlemmer, hvert eneste år at bedriftene i stor grad ønsker flere ansatte med fagskoleutdanning. Årsaken er enkel og klar: Fagskolen gir deg kompetansen som arbeidslivet trenger. Med det nære samarbeidet som fagskolen har med det lokale næringslivet, får våre studenter kunnskaper som gjør dem i stand til å gå rett inn i jobben som venter. Fagskolen er tett på arbeidslivet, tett på de praktiske oppgavene.

Raufoss Industripark

For Fagskolen Innlandet er dette samarbeidet ekstra tydelig, kort vei fra campus ligger Raufoss Industripark. Her holder noen av landets ledende industribedrifter til, flere av dem er blant verdens fremste i sine bransjer. Kontakten mellom industriparken og fagskolen er tett og må kalles vinn-vinn. Mange av de ansatte her har tatt videreutdanning på fagskolen. En rekke eksamensoppgaver handler om konkrete forbedringer/prosjekter i egne bedrifter. Samtidig har skolen fått gjesteforelesere fra parken, og fagskolen får komme på ekskursjoner.

Læringsfabrikken og modulutdanninger

Sentralt i Raufoss Industripark ligger Læringsfabrikken. Tettere kan et samarbeid mellom arbeidsliv og skole knapt bli. Med avansert teknisk utstyr, roboter og undervisningsrom er Læringsfabrikken både et effektivt lærested og en unik møteplass. Særlig arbeides det her med modulutdanninger. En modul er en kortvarig og ekstra målrettet utdanning, ofte på tre måneder. Tilbudet er nytt, og stadig flere moduler blir nå utviklet. Studentene kan være i jobb mens de tilegner seg ny kompetanse – en modell som også gjelder fagskolens nettbaserte, ordinære studier.

Godt studiemiljø

Fagskolestudenter er blant landets mest fornøyde studenter (ifølge «Studiebarometeret»). På Campus Kallerud kan vi love deg et sosialt og lærerikt miljø, våre studenter snakker gjerne om hvor godt utbytte de har av å treffe folk fra ulike miljøer, og gleden ved å lære av hverandre. Som student på fagskolen blir du også medlem av Sit Gjøvik. Dette velferdstilbudet tilbyr boliger, kantine, treningssenter, helsetjenester og barnehage. Og i Huset kan du nyte livet med konserter, quizkvelder, servering og medstudenter fra Campus Kallerud (bl.a. NTNU).