Catharina og André fant den perfekte fagskoleutdanningen for seg

Hverken Catharina Wien (35) eller André Sønsteby (35) hadde sett for seg å ta mer utdanning. Det var før de fant utdanningen «Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse» ved Fagskolen Innlandet.

AVSLUTNINGSSEREMONI: Catharina Wien og André Sønsteby var begge strålende fornøyd med sin tid på Fagskolen Innlandet og utdanningen Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse. Foto: Henning Raae

Begge jobber som miljøarbeidere og har flere års arbeidserfaring innenfor rus og psykiatri. Ingen av de to hadde tenkt å sette seg på skolebenken igjen, men er glad for at de valgte å gi det en sjanse.

– Rus og psykiatri er et fagfelt jeg ønsket mer kompetanse og forståelse for. Derfor passet denne utdanningen godt for meg, sier Wien og fortsetter:

– Jeg føler det har gitt meg en økt trygghet og at jeg kan stå enda bedre i avgjørelsene mine på jobb.

Sønsteby føler på det samme.

– Stå bedre i beslutninger og føle trygghet har vært en del av det, samtidig er jeg veldig nysgjerrig og har en stor interesse for fagfeltet. Læringskurven har vært bratt, men det har vært verdt det, sier Sønsteby.

Godt miljø

Sønsteby roser klassemiljøet.

– Det har vært veldig bra. Det har vært et vidt spenn i både alder og erfaring, men vi har fungert godt sammen og ble en god gruppe veldig raskt, sier Sønsteby og fortsetter:

– Læreren har også vært helt avgjørende. Utdanningen har gitt meg mye mer enn hva jeg kunne se for meg. Jeg er virkelig ingen klassisk student, jeg hadde ikke noen gode erfaringer med skole fra tidligere, men dette har gitt meg mersmak.

Wien deler den samme opplevelsen.

– Jeg har hatt dårlige opplevelser med skole tidligere, men her snudde det. Jeg følte meg møtt, sett og hørt på en god måte, sier Wien.

Anbefaler

Både Sønsteby og Wien har fått til et samarbeid med sine arbeidsgivere i studietiden.

– Det var helt avgjørende for å få logistikken til å gå opp. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å jobbe, studere og levere på privaten om arbeidsgiver ikke hadde kommet meg i møte, sier Sønsteby.

Dette var også viktig for Wien.

– Jeg og arbeidsgiver fant en bra vei etter hvert og det ble veldig bra. Det var veldig viktig for å få kabalen på jobb og privaten til å gå opp, sier Wien.

Nå, etter endt studie, anbefaler de utdanningen til kollegaer og andre som jobber innen rus og psykiatri.

– Det er ikke i tvil om at dette er en god studie for deg som jobber innen rus og psykiatri, det er bare å gi gass og kjøre på.