Markedsføring
Ønsker du å lære om markedsføring? Modulen gir en innføring i begreper, teorier og modeller innen markedsføring, og spesielt innen bedriftsmarkedet (B2B).
Markedsføring er å identifisere og forstå kundens behov og ønsker, for deretter å utvikle og tilby produkter og/eller tjenester som vil tilfredsstille kundens behov. Modulen vil gi deg forståelse for markedsføring fra et strategisk til et operativt nivå. Du får innsikt til markedsføringsstrategi for å fremme og selge produkter og/eller tjenester i et Industri 5.0 perspektiv.
I modulen lærer du om markedsstrategi, markedssegmentering, målgrupper, etikk og bærekraftig verdiskapning. I tillegg til digital markedsføring, slik som innholdsmarkedsføring, inbound marketing og datadrevet markedsføring. Modulen vil også ta for seg markedsføring i perspektiv av bærekraft, fleksibilitet og robusthet i et samfunn som er preget av raske omstillinger.
Hva lærer du?
Følgende emner inngår i modulen:
- Markedsføring i Industri 5.0
- Markedsstrategi
- Markedssegmentering og målgrupper (inkl. intern markedsføring)
- Etikk og bærekraftig verdiskapning
- Bedriftsmarkedsføring (B2B)
- Industrielle kjøpsprosesser
- Kunde- og leverandørrelasjoner
- Produktutvikling
- Digital markedsføring
- Innholdsmarkedsføring
- Inbound marketing
- Datadrevet markedsføring
Hva kan du bli?
Du vil få en økt forståelse for markedsføringens rolle i din bedrift. Modulen egner seg for deg som ønsker en grunnleggende innføring i markedsføring, rettet mot bedriftsmarkedet. Modulen egner seg også for deg som driver med salg, og passer godt i kombinasjon med Teknisk salg-modulen.