Logistikkstyring og -ledelse (SCM)
Utdanningen gir deg kunnskap om hvordan en verdikjede fungerer, og hvordan du forbedrer, optimaliserer og utvikler verdikjeder basert på verdistrømsanalyser og andre Lean-metoder. Du lærer også om innkjøpsledelse, strategi for leverandørutvikling og å bruke logistikk for å skape konkurransefortrinn.
Viktige innslag i utdanningen er også bruken av digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere verdikjeden effektivt, hvordan man kan jobbe strukturert og effektivt med et logistikkprosjekt og ha kunnskap om økonomistyring gjennom hele logistikk-kjeden.
Hva lærer du?
Modulutdanningen inneholder følgende emner:
- Logistikkstyring i verdikjeden, kunde-/markedsorientering
- Innkjøpsprosessen, strategisk og taktisk. Salg- og forhandlingsteknikk
- IKT i verdikjeden. Bruk av ERP-system (logistikk og strategi)
- Lean-fokus på verdistrømsanalyse, tverrfaglig med produksjonslogistikk
- Verdikjedetankegang
- Begreper, teorier, metoder, verktøy
Hva kan du bli?
Modulutdanningen gir deg muligheter for nye og spennende arbeidsoppgaver. Du får kompetanse til å kartlegge en logistikksituasjon langs verdikjeder, identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak samt planlegge, kalkulere og gjennomføre et logistikkprosjekt. Du lærer å bygge relasjoner og utveksle synspunkter om god praksis med andre som har bakgrunn innen logistikk, transport og spedisjon i organisasjonen. Fullført modul gir ti studiepoeng. Hvis du ønsker flere moduler, kan studiepoengene telle i videreutdanningen på fagskolens ordinære linjer.