Faglig språk

Alle oppgavebesvarelser skal skrives i et faglig språk, hvis ikke oppgaven ber deg om noe annet. Faglig språk, også kjent som akademisk skrivestil, kjennetegnes av at innholdet er klart, entydig, nøkternt og objektivt presentert.

Tydelig

Det du skriver skal ikke kunne misforstås. Det betyr at du skal unngå lange, kronglete formuleringer. Faglig språk er ikke det samme som å skrive tungt og vanskelig. Unngå å bruke fremmedord hvis det finnes dekkende ord fra norsk dagligtale. Unngå også formuleringer og ord som kan tolkes forskjellig, hvis ikke tolkningen fremgår eller følger direkte i teksten.

For å unngå misforståelser, bør du også bruke etablerte faguttrykk. I skolebesvarelser er det god vane å kort redegjøre for sentrale faguttrykk, med henvisning til kilde. Om teksten er beregnet på mottakere som ikke forstår faguttrykkene, bør uttrykkene kort forklares.

Skriv så konkret du kan. I stedet for å skrive «mange tror at» kan du opplyse om hvem «mange» er og hvor mange de er, hvis informasjonen er tilgjengelig. Ikke skriv «arbeidsredskap» hvis du egentlig mener «spade».

Å skrive faglig presist innebærer også å skrelle bort formuleringer som ikke bidrar til saksopplysning. Muntlige vendinger, med småord som «jo», «liksom», «vel» og «på en måte» skal derfor unngås.

Unngå følelser

Når du redegjør for et saksforhold, skal du holde dine meninger for deg selv. Ord og uttrykk som «føle», «tro», «tippe», «prøve å få fram» skal derfor unngås. Du bør også unngå følelsesladd språk når du argumenterer og drøfter. I stedet kan du konkludere med noe ved å vise til faglig teori og/eller faglige forhold du har presentert tidligere i teksten.

Eventuelle usikkerheter i argumentasjon, drøfting og konklusjon skal tas med. Hva som er usikkert, og hvorfor det er usikkert, skal presenteres i en nøktern, saklig form.

«Jeg» og «vi» er lov, men med måte

Det er lov å skrive «jeg» og «vi» i fagtekster. «Jeg»-et skal ikke være privat eller personlig, men et skrivende «jeg». «Jeg»-et redegjør for teori, begrunner valg, presenterer konklusjoner.

Merk at du som fagskolestudent har full anledning til å trekke egne arbeidserfaringer inn i besvarelser, men de må vurderes opp mot faglig teori. Du må også vurdere relevansen av dem, om de er anekdotiske observasjoner eller stemmer overens med noe som er typisk for bransjen.

Vil du lære mer?

• Prosjektarbeid (5. utg.) av Andersen & Schwencke s. 199-203.