Stort behov for ansatte med praktisk IT-kompetanse

Frode Iversen

|

På Gjøvik finnes et ledende internasjonalt fagmiljø innen informasjonssikkerhet – miljøer som omtales som de fremste i verden. Utviklingen går raskt og det er stort behov i næringslivet for ansatte med praktisk IT-kompetanse innenfor nettverk og systemadministrasjon, skytjenester og informasjonssikkerhet.

Fagskolen Innlandet tilbyr et studium på heltid og nettbasert, med varierte undervisningsformer bestående av oppgaver og virkelighetsnære prosjekter i lab, alt for å gjøre opplæringen mest mulig relevant. Det legges stor vekt på ferdighetsmestring. Teori etterfølges av relevant praktisk arbeid. Undervisningen kombinerer forelesninger, videoleksjoner og demonstrasjoner.

Ettertraktet kompetanse

Studentene opparbeider kompetanse innen on-premise serverløsninger i kombinasjon med skyadministrasjon og tjenester. Du lærer å planlegge, for deretter å gjennomføre installasjon og konfigurasjon av servere, arbeidsstasjoner og nettverksutstyr. Du lærer også å sette opp en private-cloud med teknologier som Hyper-V, Server 2019, PfSense som brannmur og VPN løsning, Truenas for lagring og overvåking av systemet med Zabbix. Du vil også teste sikkerheten i systemet med Kali-Linux (Pen-Testing).

Anerkjent sertifisering

Nettverk og IT-sikkerhet er et fagområde i kontinuerlig utvikling, noe som krever oppdaterte og relevante utdanninger. Med dette studiet får du kompetansen arbeidsgiverne etterspør. Studiet gir kunnskaper og ferdigheter, hvor man etter fullført utdanning kvalifiserer for en rekke jobber innen nettverksadministrasjon, drift, systemkonsulent eller systemansvarlig. Undervisningen fører frem til at studentene kan ta den anerkjente sertifiseringen CCNA (Cisco Certified Network Associate).

Du finner informasjon om studiet, opptakskrav og hvordan du søker i beskrivelsen av studiet.