Mai-Brit fant modulstudiet som passet perfekt: - Direkte relatert til jobben min

Henning Raae Fosslien

|

Mai-Brit Østrem (45) stortrives med modulutdanning og ønsker å ta flere i årene som kommer.

Mai-Brit Østrem (t.h.) er strålende fornøyd med valget om å starte opp med modulutdanning på Fagskolen Innlandet. Her i hyggelig samtale med lærer Mette Westgård. Foto: Henning Raae Fosslien

Det første kullet på modulstudiet «Materialkunnskap og produksjonsmetoder i trevarebransjen» er godt i gang. Østrem er en av studentene i klassen. Hun bor på Moi som ligger mellom Flekkefjord og Egersund på Sør-Vestlandet.

Tross lokasjon har hun funnet veien til studier hos Fagskolen Innlandet.

- Vi fikk informasjon om muligheten på jobb, der fikk alle ansatte muligheten til å melde seg på, sier Østrem.

Hun er avdelingsleder ved fabrikken til NorDan AS, på vindusfabrikken deres i Moi.

- I denne omgangen er vi seks stykker fra fabrikken som er med, så vi er blitt en fin gjeng. I tillegg tror jeg at flere vil bli med i neste omgang, sier Østrem.

Praktisk

Hun er storfornøyd med måten modulstudiet er tilrettelagt. Modulen strekker seg over 14 uker, den inneholder tre dager med fysisk samling i start og slutt, samt ukentlige nettbaserte samlinger.

- Innholdet i denne modulen er direkte relatert til jobben jeg gjør daglig. Det gjør at dette gir en god effekt både for egendel, men også for bedriften, sier Østrem.

Det var nærmere 20 år siden sist hun selv satt på skolebenken, så hun var litt spent på hvordan det ville være å starte på igjen. Etter tre dager med samling på Fagskolen Innlandet på Gjøvik, var hun likevel helt overbevist om at dette var rett.

- Jeg er opptatt av å ta kurs og øke kompetansen. Da passer modulstudiet perfekt, for det får plass sammen med både arbeidsliv og privatliv, sier Østrem og legger til:

- Det var en omveltning å komme tilbake i klasserommet, men klassen fant raskt sammen. Vi har hatt en fin samling, både faglig og sosialt.

Hun har allerede sett for seg å ta flere moduler.

- Jeg har sett for meg et løp videre. Jeg er veldig positiv til den investeringen det er å studere. Det spiser noen timer av arbeidshverdagen, men det er det verdt.

Klassen fant raskt sammen, og har hatt en fin samling både faglig og sosialt. Foto: Henning Raae Fosslien

- Nysgjerrig

Anders Ek (41) går i samme klasse. Han er daglig leder i Engelsviken Snekkerverksted AS i Fredrikstad.

- Vi fikk dette tilbudet og jeg har alltid vært nysgjerrig på å lære mer, derfor meldte jeg og en av mine ansatte seg på, sier Ek.

Som daglig leder så han potensialet til å øke kompetansen samtidig som arbeidshverdagen i bedriften kunne bli ivaretatt.

- Modulstudier gir den muligheten slik at vi kan utvikle kompetansen vår videre. Det er viktig for å kunne se fremover, man blir aldri ferdig utlært, sier Ek og legger til:

- Det er utvikling i bransjen hele tiden, da må man utvikle seg for å henge med.

- Vi fikk dette tilbudet og jeg har alltid vært nysgjerrig på å lære mer, derfor meldte jeg og en av mine ansatte seg på, sier Anders Ek (t.h.). Foto: Henning Raae Fosslien

Nettverk

På lik linje med Østrem har han satt pris på oppstartssamlingen på Gjøvik.

- Det har vært veldig hyggelig å møte likesinnede og nye folk fra bransjen. Det har vært veldig positivt. Vi finner nytte i hverandre, diskuterer fag og produksjon. Det gir studiet en ekstra boost, sier Ek.

Som arbeidsgiver er han positiv til å sende sine ansatte på slike studier.

- Dette er noe som alle ansatte hos oss hadde hatt utbytte av, men vi ser at vi må jobbe med å motivere folka til å komme seg over terskelen for å starte på utdanning igjen, sier Ek.

Opplegget har han ingenting å utsette på.

- Økt kompetanse øker attraktiviteten, både for en selv, men også bedriften. I denne modulen er det gode representanter fra forskjellige fagområder i bransjen som er inne som forelesere. Dyktige, engasjerte fagfolk som brenner for bransjen, sier Ek og legger til:

- Jeg ser for meg et bra læringsutbytte etter å ha jobbet gjennom de 14 ukene.