Endrer navn på populær utdanning – Fra KEM til VVS og Klimateknikk

VVS-bransjen er i stadig vekst, og trenger kontinuerlig påfyll av kompetente fagfolk som kan løse tekniske utfordringene i dagens samfunn. Ved Fagskolen Innlandet utdannes fagfolk til bransjen.

Endrer navn på populær utdanning – Fra KEM til VVS og Klimateknikk
Endrer navn på populær utdanning – Fra KEM til VVS og Klimateknikk Foto: Jan Tore Øverstad

Fra KEM til VVS og Klimateknikk
Fagskolen Innlandet har byttet navn på sin utdanning fra KEM (Klima, Energi og Miljø) til VVS og klimateknikk. Innholdet er det samme.

Skolen tilbyr et bredt spekter av utdanninger på både hel- og deltid. Årlig loses rundt 35-40 studenter gjennom et utdanningsløp innen klima, energi og miljø i bygg, i tillegg til andre relevante områder som FDV-tekniker, vann- og avsløpsteknologi, og FDVU-ingeniør.

- Studentene hos oss har ofte solide praktiske ferdigheter. Her fyller vi på med teorien som gjør at de kan løfte seg opp på et ledernivå, sier Anne Rørvik som er avdelingsleder for avdelingen.

Bygger sterke fagskoleingeniører
Fagskolen Innlandet tilbyr studentene en unik mulighet for å utdanne seg til ingeniører med fagskolegrad. Det fokuseres på både teori og praksis, og studentene får muligheten til å jobbe med prosjekter som forbereder dem for utfordringene i arbeidslivet. De kan gjøre en jobb fra dag én.

- Arbeidsmetodikken gir studentene et solid grunnlag for en karriere, og de kan se frem til godt betalte jobber når de er ferdig med utdannelsen, forteller Arild Kvikstadhagen som underviser i studiet.

Og fortsetter;

- Studenter med en praktisk bakgrunn, og som kombinerer dette med teori, er sterkt etterspurt i markedet. Jeg ser igjen mange av mine studenter i ledende stillinger.

Fakta:
Fremtidens bygg og infrastruktur krever kompetanse innen VVS, FDV og VA, med fokus på energieffektivitet, inneklima, og forvaltning av tekniske installasjoner. Våre utdanninger innenfor bygg- og eiendomsforvaltning, tar for seg temaer som bærekraftig teknologi, effektiv drift og vedlikehold, samt ansvarlig håndtering av vann- og avløpssystemer.