Anna stortrives som lærer på Fagskolen: – Et helt riktig valg for meg

Henning Raae Fosslien

|

– Dette er et vanvittig fint miljø å være en del av, sier Anna Elisabeth Næprud Brandshaug.

Anna stortrives som lærer på Fagskolen
Anna Elisabeth Næprud Brandshaug (30) stortrives som lærer på Fagskolen Innlandet. Foto: Henning Raae Fosslien

Brandshaug har alltid likt å drive med opplæring og vært veldig engasjert i fag. Etter videregående valgte hun å studere en bachelor i internasjonal markedsføring, før turen gikk videre til master i økonomi og ledelse med spesialisering i markedsføring.

– Jeg elsker fagene mine, rett og slett. Du kan si jeg er litt nerd, som elsker bøker og fagstoff, sier Brandshaug.

Etter endt utdanning fikk hun jobb i bank. Det ble tre år hos DnB og fem år i Totens Sparebank.

– Det var veldig fine år. Jeg fikk lære masse av dyktige ansatte og hadde en fin tid, sier Brandshaug.

Tips

Men så fikk hun et tips, som igjen ledet oppmerksomheten hennes til Fagskolen Innlandet.

– Mannen min hadde studert her og han ymtet frempå at dette kunne være et bra sted for meg, sier Brandshaug.

Her hører det også til at hun møtte mannen sin på Gjøvik på grunn av at han i sin tid flyttet hit fra Otta for å gå på fagskolen på fulltid.

– Jeg tok kontakt med skolen og når det kom ut en stilling som passet med min erfaring søkte jeg, sier Brandshaug.

Ny hverdag

Hun fikk jobben og hadde sin første arbeidsdag 1. august 2023, som lærer i ledelse, økonomi og markedsføring ved Fagskolen Innlandet.

– Jeg merket umiddelbart at dette var riktig for meg, sier Brandshaug.

Hun stortrives i miljøet på skolen og jobben i klasserommet kom hun også raskt inn i.

– Jeg liker godt å jobbe med folk, bidra til utvikling, se folk lære og tilegne seg ny kompetanse, sier Brandshaug og legger til:

– Det å skape en gnist, en glede hos studentene for et fag de kanskje ikke hadde sett for seg å få det, det er en helt rå følelse.

Utvikling

Sin nye arbeidshverdag på fagskolen trives hun svært godt med.

– Det er kjempegøy, men selvfølgelig også krevende. Vi har stor frihet til å gjøre jobben innenfor visse rammer, men med friheten kommer også et stort ansvar. Kompetansemiljøet på skolen er veldig godt og her er det mange med solid erfaring, dette sammen med flotte studenter gjør det til en suveren arbeidsplass, sier Brandshaug.

– Hvordan var overgangen fra «arbeidsliv til lærer»?

– Det er faktisk en hel del som er likt. Vi yter også kundeservice, men på en annen måte. Det er veldig fint å få være med å bidra til den utviklingen studentene får her, det skiller seg fra kundeforhold i næringslivet, sier Brandshaug.

– Hva vil du si til en ny, mulig kollega som leser denne teksten?

– Helheten her er veldig god, og det er en veldig fin gjeng her. Du får mange muligheter, også til å utvikle deg selv. Det er en god delingskultur, omstillingsvilje og ingen dag er lik. Dette er en plass for å dyrke din faginteresse og «smitte» andre med den, sier Brandshaug.