Dyreassisterte aktiviteter
Foto: Tom A. Kolstad

Dyreassisterte aktiviteter – samspill med dyr for økt mestring og livskvalitet

Utvikling av ny næring basert på gårdens og bygdas natur- og kulturressurser kan gi bonden flere bein å stå på. Utdanningen vektlegger etablering og utvikling av bedrifter, og du får testet dine egne ideer.

Studiet består av fire hovedemner, i tillegg til hovedprosjekt:

• Innføring i dyreassisterte aktiviteter
  • Mestring og livskvalitet i dyreassisterte aktiviteter
  • Dyr som medhjelper
  • Arena og ledelse av tilbudet
  • Hovedprosjekt

Sentralt står markedsføring, ledelse og kontakt med virkemiddelapparatet og næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte aktiviteter.

Undervisningen er en blanding av forelesninger, ekskursjoner, oppgaver, prosjektarbeid, selvstudium og veiledning både i grupper og individuelt. Du får også mulighet til å arbeide med egen bedrift/forretningsidé. Fagskolen samarbeider tett med næringen, og foreleserne er praktiske næringsutøvende.

Studiet er utviklet i samarbeid med aktuelle næringsorganisasjoner og fagpersoner, noe som sikrer nærhet til landbrukets behov.

Du får kompetanse som kan brukes på egen gård, i rådgivningsapparatet for landbruket eller hos andre aktører knyttet til næringen.

Det generelle grunnlaget for opptak er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev eller yrkeskompetanse.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.

Godkjente fagbrev

• Barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Helsearbeiderfaget
  • Akvakulturfaget
  • Anleggsgartnerfaget
  • Fiske og fangst
  • Gartnernæring
  • Hestefaget
  • Hovslagerfaget
  • Idrettsanleggsfaget
  • Landbruk
  • Reindriftsfaget
  • Skogfaget

Studieavgift

Studieavgift: kr 2 500,- per semester.

Betalingsmåte: Faktureres av studiested